Filmweb AS er på jakt etter en daglig leder som kan være med å bygge opp et nettsted som kan fungere som en felles møteplass for filmfrikere. Bak selskapet, som ble etablert i slutten av juli, står Norske Filmbyråers Forening, Kommunale Kinematografers Landsforening og kinoene i Bergen og Trondheim.
Filmweb AS har en startkapital på tre millioner kroner og skal fungere som film- og kinobransjens IT-selskap.
Selskapets styre ledes av Stein Sandvik som også er sjef for de kommunale kinoene i Bergen.
- Vi satser på å etablere både et kommersielt nettverk hvor publikum kan kjøpe billetter via web, og et nettsted for folk som er spesielt filminteresserte. Det viktigste blir å etablere et miljø for kino- og filminteresserte og skape en kanal der kundene våre kan kommunisere med oss, sier Sandvik.
Han ser for seg at de på sikt kan etablere et intranett for de profesjonelle i bransjen hvis selskapets konsept blir en suksess. Foreløpig mangler blant andre Oslo-kinoene for at nettverket skal bli komplett, men selskapet er da også foreløpig i startfasen.
- Vi jobber seriøst med samarbeidspartnere. Samtidig er det viktig at organisasjonen faller på plass og i så måte må vi få ansatt en daglig leder, sier Sandvik. Det er ingen hvem som helst han satser på å hyre inn: Personen må ha erfaring fra markedsorientert virksomhet, kjennskap og kunnskap om film - pluss erfaring fra bruk av moderne IT-verktøy.
Sandvik har skyhøye ambisjoner også når det gjelder selve webstedet; det skal bli en av Norges best besøkte internettadresser.
- En hoveddel av kinopublikum ligner på dem som ferdes på nettet. Målgruppen er ungdom i alderen 15-25 år. Jeg regner med at de kanskje vil betale litt mer i gebyrer ved å bestille billetter over web hvis de kan få ekstra opplevelser ved å gå inn på internettstedet, sier han.
Sandvik tenker seg derfor å legge inn filmsnutter, kjendisinformasjon og andre saker som kan heve verdien på nettstedet.