PC-produsenten Dell mener du ikke trenger et kraftig grafikkort i PC-en din for å kunne produsere innhold til VR-briller, melder IDG News Service via Network World.
Selskapet ønsker nå å flytte grafikkmusklene som trengs for å skape VR-innhold ut i nettskyen, slik at innholdsprodusentene i stedet kan benytte enklere tynnklientløsninger når innholdet skal skapes.
Bruker GPU-er i serverne
Dell planlegger ifølge IDG News Service å lansere tynnklienter for produksjon av VR-innhold, der programvaren kjører i en nettskyløsning eller i en «appliance» hos kunden. Serverne vil være utstyrt med GPU-er (grafikkprosessorer) som vil aksellerere generering av VR-innhold i virtuelle desktoper.
– Virtuell virkelighet er et interessant marked, og Dell vil komme med produkter som vi vil kunne snakke mer om i fremtiden, sier Jeff McNaught til IDG News Service. Han er sjef for skybaserte tynnklientløsninger hos Dell.
Nye, bærbare tynnklienter
Selskapet har nettopp lansert en bærbar tynnklient-maskin, Dell Latitude E7270 Wyse. Denne er utstyrt med en Intel Core i5-prosessor med Intels nyeste Skylake-arkitektur, samt integrert grafikkprosessor som skal håndtere grafikken på klientsiden.
I mai lanserte selskapet også en 2U rack-server, Precision Appliance for Wyse, som kan utstyres med Nvidia-grafikkort for å få nok krefter til å kunne drive grafikkintensiv produksjon av for eksempel VR-innhold på tynnklienter.
Løsningene støtter virtualiseringsteknologier fra selskaper som Citrix, VMware og Microsoft.
Ifølge McNaught er det mange fordeler med å drive med produksjon av VR-innhold «i skyen». Blant fordelene nevner han at innholdet ligger trygt lagret, og at flere brukere kan få tilgang til filene samtidig via hver sine tynnklienter, og på den måten kan samarbeide om å produsere innholdet.
Nettlesere har fått innebygget støtte for VR-innhold:
Bringer virtuell virkelighet til Edge »