Yelp ble etablert i San Fransisco i 2004 og har opplevd kraftig vekst ved å la brukerne generere egne guider til byer og sitt nærmiljø. Nå har selskapet 71 millioner unike brukere verden over og per første kvartal hadde brukerne skrevet mer enn 27 millioner anmeldelser om alt fra lokale butikker, cafeer, tannlegekontorer til severdigheter.
De har etablert seg i en rekke byer verden over, og fra i dag er også tjenesten tilgjengelig i Norge.
– Denne nasjonens historie er preget av eventyr og oppdagelser, og vi tror at Norge og nordmenn har det riktige tankesettet for å forstå og ta i bruk det konseptet Yelp er bygget på, sier Miriam Warren som er ansvarlig for nye markeder i i Yelp.
Hun peker på at Oslo har en spesielt livlig kafé-kultur og et pulserende uteliv, som selskapet tror vil danne et godt grunnlag for høy bruk av tjenesten.
– Yelp er tilgjengelig for hele Norge, men i starten vil fokus først og fremst være å bygge opp et samfunn i Oslo. Deretter vil selskapet følge en by-etter-by-metode som Yelp alltid benytter når de lanserer tjenestenrundt om i verden, opplyser selskapet i en pressemelding.
Selskapet bak, Yelp Inc., gikk på børs i mars i år. Selskapet leverte kort tid etter resultater for sitt første kvartal og kunne vise til et tap på 9,83 millioner dollar. Samme periode i fjor tapte selskapet «bare» 2,75 millioner dollar. Selskapets inntekter var på 27,4 millioner dollar i årets tre første måneder, en vekst på 66 prosent. Selskapet er en liten aktør i forhold til Google og Facebook, som samtidig er de viktigste konkurrentene. Inntektene er stor del fra lokale annonsører. Selskapet prises til 1,3 milliarder dollar, ifølge børstjenesten Bloomberg.