Den kortrekkende kommunikasjonsteknologien NFC (Near Field Communication) begynner oppnå et visst moment. Mengden av mobiltelefoner som støtter NFC begynner å bli stor, og langt flere vil nok komme til i år. Men foreløpig har nok de færreste funnet noe særlig å bruke NFC-funksjonen til.
Så langt har de NFC i stor grad blitt omtalt i forbindelse med berøringsfri betaling – i noe mindre grad som teknologi for overføring av data mellom enheter med NFC-støtte eller for lesing av elektroniske billetter.
Men flere driver med forskning og utvikling innen nye bruksområder. Tilgangskontroll for forbrukere er blant disse.


Fraunhofer Institute for Secure Information Technology (SIT) i Darmstadt, Tyskland, skal under CeBIT-messen som arrangert i begynnelsen av mars i Hannover, Tyskland, presentere en løsning som kalles for ShareKey, som er en utvidelse av visse nøkkelapplikasjoner som allerede finnes til smartmobiler.
– Grunnleggende tilbyr ShareKey to nye funksjoner. Brukere kan fjernutstede digitale nøkler og tildele disse nøklene visse brukertillatelser. For eksempel kan jeg gi bygningsinspektøren tilgang til leiligheten min i en kort periode, slik at han kan åpne døren for å lese av gassmåleren mens jeg er på jobben, forklarer Alexandra Dmitrienko, forsker ved Fraunhofer SIT, i en pressemelding.
– Løsningen er basert på moderne sikkerhetsteknologier og kan enkelt integreres inn i eksisterende tilgangskontrollsystemer, sier Dmitrienko.
De elektroniske nøklene sendes av ShareKey direkte til brukerens mobiltelefon, enten som en MMS eller som en e-post med en QR-kode som vedlegg.
For å bruke ShareKey kreves det en mobil med NFC-støtte, som brukes for å overføre data når mobilen holdes noen centimeter fra låsen.
Ifølge Fraunhofer SIT skal de elektroniske nøklene være godt beskyttet mot skadevare og ikke-autorisert tilgang. Dette oppnås ved at det tas i bruk teknologier som oppbevarer sensitive data adskilt fra andre data og applikasjoner. Fraunhofer SIT nevner i den forbindelse selskapet BizzTrust-løsning, som digi.no tidligere har omtalt.
– Selv om noen hacker seg inn i denne kommunikasjonen (mellom mobilen og den sentrale servere, red. anm), er det umulig for ikke-autoriserte personer å få tilgang til den digitale nøkkelen. Dette skyldes at det å åpne døren krever informasjon som oppbevares både i det krypterte symbolet som er sendt til brukeren, og i applikasjoner som er installert på deres smartmobil, forklarer Dmitrienko.
Hun ser også for seg andre bruksområder for ShareKey enn å låse opp inngangsdøren til boliger. Hun mener at teknologien også vil være egnet i forbindelse med utleveringsstasjoner for pakkepost, hotellrom og som en del av ordningen for bilkollektiver.
– Trenden mot en «shareeconomy» vil dra nytte av videre utvikling av denne teknoligien, avslutter Dmitrienko.
Det å bruke NFC i forbindelse med romnøkler på hoteller, er ikke helt nytt. Clarion Hotel Stockholm testet ut dette i samarbeid med blant annet VingCard Elsafe i 2010. En evaluering av pilottesten finnes her. VingCards Signature RFID-serie med hotellåser er nå klargjort for NFC. Videoen nedenfor viser hvilke fordeler dette kan gi.
Fraunhofer SIT er heller ikke de eneste som leker med tanken om å bruke NFC og mobiltelefoner i forbindelse med biler.


Rett før jul kunngjorde Hyundai at selskapet har demonstrert en løsning hvor NFC-teknologien brukes til å låse opp og igjen biler. Når man legger mobilen i midtkonsollen, vil den ved MirrorLink-teknologien sørge for at bilen velger riktig brukerprofil. I første omgang dreier det seg om innstillinger i «infotainment»-systemet, slik som radiokanaler. Men innen dette kommer på markedet, kan også slik som innstillinger for føresetet og sidespeilene være med. Dette skjer samtidigsom at mobilen lades trådløst, trolig med Qi-teknologien som allerede støttes av flere mobiler og en rekke andre produkter. Hyundai venter at teknologien vil bli produksjonsklar i 2015.
Toyota skal forøvrig tilby en bil med støtte for Qi allerede i år.


Les også:
- [28.09.2012] Norsk selskap vil ta NFC-markedet
- [12.06.2012] Biler skal få Siri-støtte
- [01.03.2012] Intel vil ta bilen
- [12.12.2011] Gjør bilen til en utviklingsplattform
- [13.10.2011] Splitter Android-mobilen for bedre sikkerhet
- [31.08.2004] Mobilen kan bli din trådløse billett overalt