De av oss som bruker Twitter og Facebook har oppdaget hvor praktisk det er å forkorte nettadresser. Adressen til denne artikkelen er for eksempel i sin helhet http://www.digi.no/815430/vil-gjore-store-penger-paa-korte-nettadresser. Med Bit.ly blir den til lilleputtadressen http://bit.ly/B20Ld.
Bit.ly er bare en av etter hvert ganske mange der ute som prøver å leve av folks behov for å forenkle tilværelsen med korte lenker. Både TinyURL, NotLong.com, SafeURL, LinBee og flere andre som kjemper om din gunst både på MySpace, Facebook, YouTube og Twitter.
Selskapet Betaworks har så langt investert to millioner dollar i Bit.ly, som er den av disse tjenestene som har hatt mest vind i seilene så langt, målt i antall brukere. Nettadresser blir forkortet med Bit.ly hele 100 millioner ganger i uka, noe BetaWorks CE John Borthwick.
Borthwick kan blant annet glede seg over at Twitter valgte bort TinyURL til fordel for Bit.Ly - rett og slett fordi Twitter anså TinyURL som for ustabile.
Amerikanske Bit.lys CEA Andrew Weissman sier til Yahoo News/AP at selskapet ser tre opplagt måter å tjene penger på. Den ene er å opprette en annonsefinansiert side som viser de siste online-trendene, der tall og analyser baserer seg på hva folk de rute på nettet faktisk lenker til via Bit.ly. Den andre metoden er selge disse opplysningene til selskaper som har en forretningsmodell som baserer seg på kunnskap om folks nettvaner. Alternativt kan de lage en betaltjeneste der selskaper kan logge seg inn og få rede på hva som rører seg på stykkprisbasis.
Bit-lys kanadiske konkurrent LinkBee mener at de allerede i dag har en forretningsmodell som fungerer. Den viser reklame før folk kommer til nettstedet den «innskrumpede» lenken viser til. Alternativt vises annonsen på toppen av siden som kommer opp, mot en andel av inntektene til det aktuelle nettstedet det lenkes til.
For å få rask tilgang på kunder tilbyr LinkBee 50 prosent av annonseinntektene til brukerne av tjenesten. I dag har LinkBee ingen avtaler med noen av nettstedene det lenkes til, men gjennom denne «gulroten» ut mot vanlige brukere håper de å nå et volum som er så stort at store og små nettaktører vil bli interessert.
Felles for alle aktørene er at de håper å generere inntekter gjennom brukervolum - en strategi som så langt har vist seg vanskelig for gigantiske nettaktører som Facebook og Google-eide YouTube.
Det er likevel en viktig forskjell: Mens de som deltar på nettsamfunn og ser på videotjenester primært er interessert i å kommunisere med vennene sine og se morsomme videosnutter, bringer URL-forkorterne deg rett inn i nettbutikken, så å si.
Da oppstår selvsagt ett spam-problem. Man kan risikere at kommersielle aktører spekulerer bevisst i å lure brukerne inn på nettsider de ikke er interessert i. Dette sier flere av aktørene at de ønsker å motvirke ved hjelp av smarte filtre som sikrer at det faktisk er virkelige anbefalinger det er snakk om - uten kommersiell styring i første ledd.