Mikroblogg-tjenesten Twitter og den amerikanske kredittkortkjempen American Express offentliggjorde mandag at de vil samarbeide for å tilby Twitter-brukere å kjøpe varer og tjenester via den populære tjenesten.
American Express-kunder kan knytte sitt kortnummer til sin Twitter-konto og ved å poste et innlegg med en bestemt hashtag kan de kjøpe varer: For eksempel en Kindle Fire fra Amazon.com. Det melder Wall Street Journal.
Dermed åpnes en mulig ny og lukrativ inntektskilde seg opp for mikroblogg-tjenesten, som til nå har tjent penger på annonser og «sponsede innlegg». Twitter er særlig mye brukt via mobiltelefonen.
Tall som Twitter selv presenterte mandag kveld viser at 60 prosent av deres brukermasse på 200 millioner aktive brukere logger seg på via mobilen mer enn en gang per måned. Dessuten er de mobile brukerne oftere aktiv enn de som bruker Twitter fra desktop.
Twitter er også en populær tjeneste å bruke sammen med TV-en, noe interessen rundt London-OL er et godt eksempel på. Håpet til Twitter er at dette kan få flere annonsører til å tilby e-handel som en del av markedsføringspakken mot brukerne.
– Vi er overbevist om at handel er en av de områdene som annonsører vil bruke vår plattform til, sier Twitter-direktør Joel Lunefeld i et intervju med Wall Street Journal.