Mye har vært sagt om at nettaviser ble gratis, og enkelte har prøvd å ta betalt, men nå smeller praktisk talt mediamogul og blant annet eier av Myspace Rupert Murdoch neven i bordet.
Gratis nettaviser er en feilslått forretningsmodell hvis tid snart er omme, hevder Murdoch under en telefonkonferanse i forbindelse med fremlegging av resultater for News Corp, skriver Guardian.
Og Murdoch kan i motsetning til mange andre faktisk gjøre noe konkret. Gjennom News Corp eier Murdoc hundrevis av avis og TV-selskaper, blant annet britiske Sun og Wall Street Journal.
Og det er nettopp nykjøpte Wall Street Journal Murdoch nå peker til. Å ha sett på betalmodell til finansavisen har vært lærerikt, forteller den australske mediamannen som er kjent for å slå hardt og fort.
Under konferansen lovet Murdoch store endringer for mange av sine nettaviser de neste 12 månedene. I løpet av neste året skal han forsøke å fikse det han mener er den «malfunctioning» forretningmodellen til dagens nettaviser, skriver amerikanske medier.
Internett-medie-bransjen står overfor en epokemessig debatt om å ta betalt, mener han og hevder at det er fullt mulig å ta betalt.
Dagens situasjon for internett vil snart være over (The current days of the internet will soon be over), sa Murdoch under telefonkonferansen.
News går nå såvidt bare i pluss - etter harde kutt.
Underveis i konferansesamtalen avlyste dessuten Murdoch kampen mellom Myspace og Facebook.
- Vi skal ikke jakte hundrevis av millioner brukere som ikke bringer inn annonseinntekter, uttalte Myspace-eieren.