Det nordiske webselskapet Creuna ble i sin tid startet av IT-kjendisene Svein Stavelin og Martin Hauge.
I dag er det Mie Heireth Jørgensen som er sjefen. Hun kommer fra reklame- og markedssiden, men skal bygge merkevarer og hjelpe selskaper å konkurrere i en ny digital virkelighet.
Istedet for å sette ut tjenester til en tredjepart, har Jørgensen valgt å ansette teknologene i skjønn forening med det kreative miljøet på huset.
- Vi beveger oss inn i en helt ny digital verden med sosiale medier og blogger som gir Obama-effekt og tvinger fram nye multikanalstrategier, sier Jørgensen til digi.no.
Tekniske ferdigheter blir derfor viktigere enn noen gang for webselskapet.
Rett før jul måtte Creuna ta grep og si opp sju personer som følge av restrukturering og endringer i markedet. Creuna har drøyt 30 utviklere, og står blant annet for Skatteetatens internettløsning for skattelisten.
Les også:
- [16.12.2008] - Vi må nedbemanne
Ingen av utviklerne ble berørt av oppsigelsesrunden. Byrået har fortsatt behov for grensesnitt-programmererer innen Flash, CSS, XSLT og XHTML.
Mie Jørgensen mener at kommunikasjon i dag preges av kanalkryssende atferd, høy innovasjonstakt og en helt ny grad av åpenhet.
Det å kunne kombinere kunnskap om forretningsprosesser, brukeratferd og systemintegrasjon, mener Jørgensen er en styrke.
Selv om det kan være en utfordring å forene teknologer og kunstnermiljøet, mener Jørgensen det vil gi uttelling å både kunne skape konsepter og å implementere løsninger fra en og samme leverandør.
- Vi kommer til å se en helt ny generasjon webselskaper framover, spår hun.
Creuna har kontorer i Oslo, Stockholm, Helsingborg, København og Århus med tilsammen 350 ansatte og mediemannen Arne Hjeltnes som konserndirektør. I Norge er det 90 personer som holder til på Skøyen.
Selskapet omsatte i 2007 for 326 millioner kroner fra 185 millioner i 2006, mens årsresultatet endte på snaue 30 millioner.