Twitter er blitt et av medienes nyttigste verktøy i jakten på nyheter. Men med mer enn 500 millioner postede meldinger hver dag er det litt å holde rede på. Og når en hendelse er blitt så het at den «trender» på Twitter - det vil si at den er en av sakene flest tvitrer om - kan det allerede være for sent for nettmedier som konkurrerer om å være først med det siste.
Dataminr for News er et nytt analyseverktøy, utviklet i samarbeid med Twitter og nyhetskanalen CNN, som skal gi mediene nye muligheter til å plukke opp saker tidlig, skriver Wired.
Applikasjoner som gjør det enklere å filtrere informasjon på Twitter er gammelt nytt. Selv har jeg lenge brukt TweetDeck, som lar meg sortere informasjon i kolonner, opprette egne grupper for utvalg av brukere, og søke på nøkkelord. Verkøy som Twitscoop og Hootsuite har liknende funksjonalitet.
Men der slike verktøy krever at man vet hva man skal søke etter, skal Dataminr gi brukere innsikt i hva som skjer før de vet at det skjer.
Dataminr bruker en algoritme som oppdager hendelser basert på kriterier som geolokasjon og ordklynger, og som kvalifiserer og kategoriserer informasjonen og varsler brukerne i sann tid.
Dataminr har liknende produkter for finansnæringen, og for offentlig sektor. Om produktet, som skal bli tilgjengelig i løpet av 2014, leverer det det lover, vil det utvilsomt være et interessant verktøy for medier og mediefolk.
Jeg ser bare ett problem: Konkurransefordelen ved å kjøpe en lisens må nødvendivis bli noe begrenset når alle har Dataminr for News.