I går kom mange barn hjem fra skolen med tunge sekker, fulle av bøker de skal bruke til hjemmearbeid. Fra mandag er alle landets barneskoler stengt for å forhindre koronasmitte.
Heidi Austlid, leder i IKT-Norge, har vært i kontakt med både nasjonale og lokale skolemyndigheter for å diskutere hva slags løsninger som kan fungere for fjernundervisning.
– Akkurat i dag er det uoversiktlig og kaotisk. Det utvikler seg fra minutt til minutt, men jeg er opptatt av å si at vi som næring skal bidra med det vi kan.
Grunnlaget for å få til fjernundervisning kan deles inn i tre:
1. Ipader, PC-er, Chromebooks og andre dingser
2. Digitalt læringsinnhold
3. Kompetanse hos lærerne
Les kommentaren: På en femøring skal landets skoler legge om til digital undervisning.
Dingsene er det minste problemet
De digitale dingsene er Austlid ikke bekymret for, heller ikke for de elevene som ikke har fått Ipad eller Chromebook på skolen
– Der er vi heldige i Norge. Det finnes ulike skjermer i de aller fleste hjem. Ungene våre er vant til å være digitale. De er digitale hele tiden, sier Austlid.
– Alle niåringer har en mobiltelefon, og de bruker den til å lære ting og å samhandle. Nå har vi mulighet til å benytte oss av den kunnskapen de har.
Som organisasjon har IKT-Norge god oversikt over hva som finnes av læringsteknologi.
– Det digitale læringsinnholdet finnes i alle fag på alle nivåer, sier Austlid.
– Det skal være mulig å gi 60.000 elever på hvert trinn grunnleggende kunnskap så de kan fullføre dette skoleåret.
Lærere mangler kompetanse
Skolene gir fjernundervisning til elever som må være hjemme. Oslo kommune har for eksempel laget en veileder for undervisning av barn som må være hjemme over lengre perioder.
Men Austlid mener at det er her skoen trykker.
– Skolene må gjøres i stand til å drive undervisning selv om de ikke har unger i klasserommet.
Hun har sett at de skolene som har lyktes best med å ta i bruk digital læring, har satset på kompetanseheving av lærerne.
Men hun mener flertallet lærere ikke har fått etter- og videreutdanning nok til å drive digital læring.
– Det er ikke en umulig oppgave, men det vil kreve en investering fra myndighetenes side for å få til det. Lærerne er gode pedagoger, det er bare at de må undervise i et tomt klasserom, sier Austlid.