DEBATT

– Vil ikke lykkes med samordnet kommunikasjon

DEBATT: Mangler åpne standarder, skriver Eivind Jonassen.

Hallo, hallo! Samordnet kommunikasjon, eller unified communication blir aldri bra dersom aktørene ikke begynner å samarbeide, mener artikkelforfatteren.
Hallo, hallo! Samordnet kommunikasjon, eller unified communication blir aldri bra dersom aktørene ikke begynner å samarbeide, mener artikkelforfatteren. Bilde: Cisco
24. juni 2013 - 15:00

I en hverdag hvor gigantene som Microsoft og Cisco kjemper som to gladiatorer over hvem som kommer dypest ned i lommeboken din, så kjemper de samtidig en krig ingen av dem kan vinne.

Nordialog og Telehuset gikk nylig ut i Mobizmag og slo på stortromma — «Nå kommer samordnet kommunikasjon, også kalt Unified Communication».

For meg som har jobbet en stund i denne bransjen så har jeg hørt dette budskapet før, budskapet var bare signert av en annen. Lite skjedde den gangen og lite vil skje denne gangen også. Vi snakker om samhandlingsløsninger, Unified Communication eller som mobiloperatørene kaller det — samordnet kommunikasjon.

Eivind Jonassen er daglig leder i SimCom AS og selger til daglig UC-løsninger til bedriftsmarkedet.
Eivind Jonassen er daglig leder i SimCom AS og selger til daglig UC-løsninger til bedriftsmarkedet.

Å forenkle begrepet Unified Communication i Norge ved å innføre begreper som «samordnet kommunikasjon» medfører ikke at det vil lykkes noe bedre. Problemet ligger ikke i begreper, problemet er produsentene. De samme produsentene og leverandørene som ikke blir enige om å benytte teknologisk åpenhet — åpne standarder — og vil derfor aldri kunne lage gode samhandlingsløsninger — løsninger som kan kommunisere uavhengig av leverandører, produsenter og teknologier.

Hva betyr teknologisk åpenhet?

Vi kan ta for oss mobiltelefoner, det er noe alle har et forhold til. Tenk deg om mobiltelefoner ikke kunne benyttes på tvers av produsenter. Apples iPhone kunne bare ringe Apples iPhone. Samsung kunne bare ringe Samsung telefoner og Nokia kunne bare ringe Nokia. Hverdagen slik vi kjenner den i dag — vår mobile hverdag — ville ikke eksistert. Det å kunne ringe hverandre fra en mobiloperatør til en annen, uavhengig av hvilken mobilprodusent du benytter, er i dag den største selvfølge.

Det er nettopp derfor mobilindustrien har lyktes. De bruker den samme åpne standarden — GSM — som muliggjør at vi kan benytte mobilen til det vi gjør i dag. Vi får stadig større utnyttelse av mobilnettet, enten vi benytter «HD Voice» for tale eller 3G og 4G for data. Vi kan være «online» hvor som helst og når som helst.

Av og til ser vi enkelte aktører i mobilbransjen som forsøker å tvinge frem hva enkelte mobilopertører «skal gjøre», les: nanosim, mikrosim og 4G i Norge. Dette er allikevel ingen ulempe for oss som er brukere, da de bruker sin markedsposisjon for å presse mobiloperatørene til å gjøre endringer i sin infrastruktur, slik at vi som forbrukere får en bedre opplevelse av mobilnettet.

Åpenhet gjelder ikke i bedriftskommunikasjon

Åpenheten og åpne standarder ser derimot ut til å stoppe hos mobiloperatørene.

Går vi til verden største produsent av IP-telefoni løsninger — Cisco — så låser de ned sine systemer slik at det kun er Cisco løsninger som kan prate med Cisco løsninger. Cisco eier mer eller mindre IT-rommet i de aller fleste organisasjoner og kjemper for å innta din desktop.

Her møter de derimot motstand fra en annen aktør — Microsoft — som alle kjenner til og som i dag mer eller mindre «eier» desktop-en verden over.

Disse to gigantene kjemper side om side med sine propitære, produsent-eide, låste standarder. Det vil si at Cisco ønsker ikke og vil ikke kommunisere med Microsoft og Microsoft vil ikke kommunisere med Cisco — i hvert fall ikke hvis vi skal se til mobiloperatørene og deres produsenter som referanse.

Samordnet kommunikasjon, eller UC, handler mye om at alt av en bedrifts IT-systemer skal samhandle, de skal kommunisere med hverandre, for at du og jeg skal bli mer produktive.

Så lenge gigantene kjemper om hvem som skal eie deg som kunde, vil vi aldri lykkes med samordnet kommunikasjon. Med lukkede standarder vil vi aldri bli så effektive som samhandlingsløsningene er ment å gjøre oss. Her må vi som forbrukere sette krav til leverandørene vi velger.

Skal man lykkes med samordnet kommunikasjon må teknologien fungere på tvers av produsenter, leverandører og enheter. Vi kan ikke fornorske UC-begrepet og tro det vil løse utfordringene bedriftene står ovenfor.

Vi må tvinge frem åpenhet

Vi som representerer IT-bransjen må jobbe for å finne de beste løsningene og satse på de beste komponentene som er basert på åpne standarder. Slik kan bransjen tilby løsninger som er enklere å forstå, enklere å drifte og enklere å implementere. Det vil alle aktører tjene på, ikke minst kundene.

Ved å satse på åpne standarder vil alle parter oppnå mer fleksible løsninger. Dette vil medføre lavere investering og vedlikeholdskostnader, noe som igjen vil føre til at norske IT-utviklere kan fortsette å utvikle nye og innovative løsninger for vårt marked.

Kunder ønsker seg løsninger som er basert på åpne standarder. Risikoen er betydelig lavere enn å bli tvunget inn i et spor basert på lukket teknologi. Kundene vil kunne spare investeringsmidler ved at de fritt kan velge utstyr og programvare fra enhver produsent som støtter åpenhet.

Hvis «samordnet kommunikasjon» skal baseres på lukkede og proprietære produsent-eide standarder, presset frem av noen få men store amerikanske aktører, vil samhandling feile – igjen!

Skal vi lykkes må også kundene være sitt ansvar bevisst og kreve at de løsninger de investerer i nettopp er basert på åpen og ikke lukket teknologi – det er det kun de lukkede produsentene som vinner på!

Eivind Jonassen er daglig leder i SimCom AS.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.