IBM og Apple har vært gode samarbeidspartnere en stund nå. Først omfattet vennskapet det å utvikle bedriftssentriske applikasjoner, som gjerne kombinerte Apples kunnskaper om brukervennlighet og design og IBMs ekspertise i skytjenester, analyseverktøy og bedriftsmarkedet.
Det ser nå ut til at samarbeidet blir stadig tettere.
Les mer: Apple og IBM inngår ekteskap
IBM og Apple bekrefter nå at over halvparten av IBMs 380.000 ansatte vil ende opp med å bruke Apple-maskiner i tiden fremover. Det er Wall Street Journal som skriver dette, og påpeker at IBM for tiden har 100 mann stasjonert hos Apple som hjelper til med utviklingen av bedriftsappene, samtidig som Apple er i ferd med å dominere arbeidshverdagen hos IBM – selskapet kan kjapt bli den største bedriften som bruker Apple-maskinvare i verden.
Masseinnkjøp
Utrullingen av Apple-enheter startet etter at samarbeidet mellom de to selskapene ble først inngått i fjor sommer, og bestod først av 43.000 iPader til IBMs selgere. Per i dag støtter IBM over 110.000 Apple-maskiner, det vil si iPader, iPhones og MacBooker. Og nå begynner den store utrullingen av MacBook-bærbare hos IBM – innen slutten av 2015 regner selskapet med å inneha 50.000 enheter, og tallet vil på sikt vokse til hele 200.000.
Standardmaskinen hos IBM er per i dag Lenovo Thinkpad, men det spås at rundt 50 til 75 prosent av IBMs ansatte vil på sikt gå over til MacBook.
Dette henger sammen med et annet initiativ som de to partnerne nå ruller ut, nemlig å forenkle utrulling av Apple-maskinvare hos andre bedrifter.
IBM mener at det er et stadig voksende krav hos flere bedrifter å bruke Apple-bærbare, og selskapet har derfor utviklet et sett med nettskybaserte verktøy som skal hjelpe IT-avdelinger med overgangen til Apple.
Tjenestene skal være basert på erfaringer IBM selv har gjort seg, og intergrasjonstjenestene skal leveres via nettskyen som en SaaS-løsning eller fysisk hos kundenes datasentre.
Les også: Nå bærer samarbeidet frukter
Disse tjenestene skal sørge for at kundene skal kunne bestille Mac-maskiner og få dem levert direkte til de ansatte uten tilleggsoppsett eller konfigurering. De ansatte skal da kunne raskt og sikkert få tilgang til nettverket, epost og bedriftsapplikasjoner. Dette skal spare selskapene tid og ressurser, mener IBM.
I tillegg til IBMs egne løsninger bygger tjenesten også på programvare fra selskapet JAMF Software, som har i en årrekke jobbet nettopp med å hjelpe bedrifter med å sette opp og rulle ut Apple-maskiner.