Ved overtagelsen av Riksnett får Telia Norge AS tilgang til rundt ti prosent av aksessmarkedet på Internett i Norge.
- Dette oppkjøpet er en naturlig del av Telias strategi som den største teleoperatøren i Norge. Vi ønsker med dette å være et klart alternativ på det norske internettmarkedet, sier Telia Norges direktør for forretningsutvikling, Stein Dale til digi:media.
Dale poengterer at selskapet, i motsetning til Telenor, ikke benytter sin posisjon til å kontrollere så mange ledd i kjeden som mulig. Riksnett skal derfor framstå som en nøytral aksessleverandør og ikke levere noe eget innhold.
- Dette føler vi at det norske markedet trenger, sier Dale med klar adresse til andre aktører som Scandinavia Online og HjemmeNett. Han forteller videre at selskapet allerede er i dialog med flere innholdsleverandører for å inngå avtaler om aksess med disse.
Den kompetanse Riksnett besitter i det norske internettmiljøet, spilte en avgjørende rolle i Telias vurdering av selskapet. Med denne kompetansen ønsker selskapet å trekke til seg profesjonelle internettbrukere. Noen priskrig på aksessiden, varsler han derfor ikke.
- Vi skal gi profesjonelle internettbrukere et kvalitetskonsept å forholde seg til, sier han.