Apples iPad har sammen med Amazons Kindle Fire nærmest full kontroll over markedet for nettbrett, noe som er en liten hodepine for Google. Vel har søkegiganten en sterk stilling innenfor markedet for smarttelefoner som følge av utbredelsen til Android, men de mangler fotfeste innen andre «formfaktorer».
Nå skal selskapet imidlertid forsøke å selge sitt eget nettbrett under Google-merkenavnet direkte til konsumenter via sine egne elektroniske salgskanaler, melder Wall Street Journal. Dette gjør de selv om suksessen til Googles egne smarttelefoner, Nexus-serien, ikke har vært spesielt stor.
Avisen har ikke klart å få ut mange detaljer om Googles planer, men kilder forteller at det blir etablert en egen nettbutikk som skal markedsføre og selge nettbrettet, som Azus skal ha fått oppdraget å lage. Google skal også være innstilt på å subsidiere nettbrettet, i likhet med Amazons strategi for Kindle Fire.
Googles Android-plattform har gjort at selskapet har fått et sterkt fotfeste innen smarttelefoner og annonsering på disse. Selskapet forventer å generere mer enn 2,5 milliarder dollar fra mobilannonsering.
Men annonsemarkedet på nettbrett er mer lukrativt enn mobilen ettersom skjermen er større og mer lik de tradisjonelle nett-annonsene. Google er naturlig nok bekymret for at deres søke- og annonsetjenester vil miste fotfeste dersom de ikke får en sterkere posisjon i markedet enn de har i dag.
Dessuten kommer Microsoft med Windows 8 senere i år, et operativsystem som skal være skreddersydd for nettbrett-formatet.