Det kanadiske selskapet Research in Motion (RIM) har bygget opp den mobile e-posttjenesten Blackberry til å bli svært populær i Nord-Amerika: I toneangivende kretser som toppolitikere i Washington DC og ledere i Fortune 500-bedrifter betraktes den nærmest som uunnværlig.
Tjenesten har 8 millioner abonnenter og er i rask vekst: I kvartalet fram til slutten av februar økte abonnenttallet med én million, og det ventes en tilsvarende økning i inneværende kvartal.
Per i dag krever tilgang til tjenesten et dedikert apparat. Ifølge Wall Street Journal vil RIM seinere i år gjøre en Blackberry-klient tilgjengelig på andre mobilplattformer, i første omgang Windows Mobile 6.0, deretter andre operativsystemer for mobiltelefoner.
Klienten vil gi tilgang til alle Blackberry-tjenestene, det vil si e-post, lynmeldinger («chat») og elektroniske kart.
Klienten skal selges dels gjennom RIMs egen nettbutikk, dels gjennom mobiloperatører. Prisen er ikke kjent.
Utspillet betraktes som risikofylt. Selv om det er programvaren – både klienten og det bakenforliggende systemet – som er RIMs egentlige produkt, står salget av Blackberry-apparatet rundt 73 prosent av selskapets omsetning.
En av RIMs to toppsjefer, Jim Balsillie, sier til avisa at det aldri var meningen å låse brukerne til deres egne apparater. Til Reuters presiserer han at bedriftskunder har gjort det klart at de på den ene siden vil ha én plattform for mobil e-post, men at de på den andre siden ikke vil være bundet til ett bestemt merke mobilt apparat. Den eneste måten RIM kan tilfredsstille disse kravene, er å tilby sin klient på andre operativsystemer.
I sine markedsanalyser betrakter IDC Blackberry som en «smart mobil». Ut fra denne definisjonen har Blackberry i dag 45 prosent av det amerikanske markedet, mot 38 prosent for Windows Mobile. En Blackberry-klient for Windows Mobile kan dermed potensielt øke tallet på abonnenter betraktelig.
I Europa er en Blackberry-klient for andre operativsystemer, ikke bare Windows Mobile, men også Symbian OS, et vilkår for at Blackberry skal kunne få innpass overhode.
Blackberry-tjenesten har vært tilgjengelig i Norge siden i fjor høst, man har hittil krevd RIMs dedikerte enheter.
I forrige uke opplevde Blackberry-brukerne at en oppgradering av RIMs systemvare satte tjenesten ute av spill i mange timer, fra natt til tirsdag og langt ut på onsdag. Selskapet bedyret fredag at nye rutiner ville komme på plass for å hindre en gjentakelse.
Les også:
- [26.04.2007] Vil bli rik på Blackberry i Norge