Med det nyopprettede selskapet Eiendomsnett AS skal mediehusene Edda Media og A-pressen nå utfordre Finn.no sin betydelige posisjon i markedet for boligannonser. Selskapet vil bli en nasjonal boligportal som vil operere i nært samarbeid med de 83 lokale nettavisene de to konsernene har spredt over hele landet.
–Dette er et strategisk grep for å bygge et alternativ i markedet til finn.no. Dette er noe både vi og flere av aktørene i markedet har tro på, sier konsernsjef Thor Gjermund Eriksen i A-pressen.
–Begge konsernene har sterke posisjoner i lokalmarkedet. Eiendomsnett vil være et tilbud som både vil styrke de lokale mediehusenes satsinger i boligmarkedet og bli et nytt sterkt kort i det nasjonale markedet, sier konsernsjef Karl Gunnar Opdal i Edda Media i en pressemelding.


Eiendomsnett AS vil bli eid med 50 prosent hver av de to konsernene. Den nye nasjonale boligportalen vil bli knyttet opp i mot konsernenes nettaviser som samlet har over en halv million daglige brukere. Eiendomsnett.no vil erstatte tinde.no, og zett.no's eiendomsportal som begge blir lagt ned når den nye satsingen blir lansert i markedet i høst.
Det er ikke første gang de to selskapene samarbeider, selv om de i avismarkedet er konkurrenter. De to selskapene har tidligere slått sammen sine teknologiportaler i Mediehuset Tek.
Etableringen er godkjent av Konkurransetilsynet men det er ennå ikke klart hvem som skal lede selskapet, meldes det om i en pressemelding.