KOMMENTARER

Vipper Apple av pinnen

Microsoft viser helt nye takter i sin siste markedskampanje.

7. apr. 2009 - 08:43

Denne kommentaren gir uttrykk for skribentens meninger.

Humor har hittil ikke vært en spesielt framtredende egenskap ved Microsoft. Selvhøytidelig gravalvor har tvert imot gjort dem til mobbeoffer gjennom flere år, blant annet i Apples vellykkede markedskampanjer. Disse har fått mange, særlig i USA, til å bytte ut sin Windows-pc med en Mac.

Apples budskap i disse kampanjene er gjenkjennelig for de fleste pc-brukere: Windows er utfordrende å mestre og ikke helt til å stole på, mens Mac er pålitelig, brukervennlig og intuitiv. Med andre ord: Windows er for nerder, mens Mac er for folk flest. Mac er stilig, Windows er døll.

I fjor høst byttet Microsoft PR-byrå: Ut med McCann Erickson og inn med Crispin Porter + Bogusky.

Det første Crispin Porter + Bogusky gjorde var å lansere en kampanje kalt «Windows not Walls» med tv-komiker Jerry Seinfeld og Microsoft-gründer Bill Gates i hovedrollen.

Det var delte meninger om denne kampanjen. Den ble stemplet som alt fra genial til miserabel. Virkningen på Vista-salget er usikker.

De siste ukene har Crispin Porter + Bogusky satt i gang en ny markedskampanje for Microsoft, der humoren ser ut til å være mer målrettet.

Det spilles på nerdenes positive side, og det rammer Apple ved å rette søkelyset mot selskapets akilleshæl, det faktum at produktene lett kan oppfattes som overpriset, i likhet med for eksempel klær og klokker fra Gucci og Versace. Apple er ikke teknologi, men motevare, ifølge Microsoft.

Det er kommet to tv-annonser i USA i denne serien hittil.

I den første, endte en rødhåret kvinne på handletur med å velge en Windows-pc. Begrunnelsen var enkel:

– Jeg er rett og slett ikke kul nok til å kjøpe Mac, sukket hun.

I den andre har en mann 1500 dollar, og skal kjøpe seg en bærbar. Han sier han kan det med teknologi. Han vil ha noe som kombinerer ytelse og batteritid, og som lar ham bestemme selv. Hva med Mac?

– Mac handler mer om estetikk enn om ytelse. Jeg vil ikke betale for et varemerke. Det jeg trenger, er en datamaskin, slår han fast.

Annonsene ser foreløpig ut til å ha vippet Apple av pinnen: De har ennå ikke svart på den nye nerde-tonen fra Microsoft.

Det skal bli interessant å se om Microsoft går så langt som å gjøre IT-sikkerhet til tema i annonsekampen mot Mac.

Mange vil ha det til at den eneste grunnen til at Windows rammes av flere hack enn Mac, er at Windows har mange ganger flere brukere. Etter hackernes «verdensmesterskap» Pwn2Own på CanSecWest-konferansen i slutten av mars, uttalte vinneren at Apples OS er det minst utfordrende av alle. Det mulige temaet gir seg selv: Windows har lært av tung erfaring. Mac har ennå ikke gjort erfaringen. Hvilken bokser vedder du på i neste kamp? Ringreven med brukken nese, eller yplingen uten kamptrening?

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.