VIPPS

Vipps stengt etter ny feil – transaksjonene gikk løpsk

Nok en gang er det feil i beløpene som overføres.

Vipps er tatt ned etter at kunder feilaktig er blitt trukket «multiple» ganger for samme transaksjon.
Vipps er tatt ned etter at kunder feilaktig er blitt trukket «multiple» ganger for samme transaksjon.
4. aug. 2017 - 11:08 | Endret 7. aug. 2017 - 08:54

(Oppdatert: Dalsbø opplyser ved 01-tiden natt til lørdag at vennebetaling er oppe og går igjen. De øvrige Vipps-tjenestene skulle tas opp gradvis utover natten.)

DNB har fredag morgen tatt ned Vipps, etter det ble kjent at betalingstjenesten har belastet kunder flere ganger for samme transaksjon. E24 var tidlig på saken.

Vipps hadde en lignende feil også før i sommer, men da betalte de ut doble beløp til kunder. Etterpå ville de ha pengene tilbake, som digi.no skrev den gangen.

– I morges har vi hatt teknisk trøbbel med Vipps. Det som skjer er at enkelte kunder blir trukket multiple transaksjoner. De fleste dobbelt, men noen også flere ganger. Cirka 3500 kunder er rammet, så langt vi har avdekket, sier pressekontakt i DNB, Vidar Korsberg Dalsbø til digi.no.

Banken valgte å stenge Vipps ved 9-tiden, mens de jobber på spreng med feilrettinger. To timer senere er tjenesten fortsatt nede.

– Hengt seg opp

Det er uvisst om dagens feil er den samme, som digi.no omtalte med for høye utbetalinger (men korrekte trekk) i juni. 

– Det er for tidlig å konkludere med. Men vi har lokalisert feilen og jobber med rettingen. Det kan rett og slett se ut til at Vipps har hengt seg opp for enkelte kunder og at transaksjonene har skjedd flere ganger.

Pressekontakten forteller at de har satt et stort team på saken. Foruten å jobbe med feilrettingen sier han at bankene nå jobber på spreng med å tilbakebetale transaksjonene som har gått feil.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.