KARRIERE

Virksomhetskritisk med sommervikarer for Telenor

Mens Accenture har bestemt seg for å kutte ut sommervikariatene i år på grunn av markedssituasjonen, har ikke Telenor råd til å la være.

15. apr. 2002 - 13:41

Dagens Næringsliv meldte i dag at store norske IT-selskap som Telenor og Accenture ikke vil hente inn vikarer sommeren 2002.

- I den markedssituasjonen vi opplever nå, har vi nå bestemt å ta en pause i år. Det er ikke en prinsipiell beslutning å kutte sommervikarer, sier markedssjef Bjørn Boberg i Accenture til digi.no.

Ifølge Dagens Næringsliv returnerer én fjerdedel av sommervikarene tilbake til fast jobb i konsulentselskapet.

- Vi har tatt inn sommervikarer som en ekstra hjelp, ikke minst for å lære seg jobben som konsulent. Det er det vanskelig å beskrive på utdanningsstedene. Vi har greid å få dem inn på mange spennende prosjekter og tilbudt dem et vidt spekter av oppgaver, sier han og legger ikke skjul på at dette er en av de beste måtene å oppdage talenter på.

- Vi får anledning til å bli gjensidig kjent med hverandre og se på enkeltpersoner, sier Boberg.

For Telenor er imidlertid situasjonen noe annerledes. Med mange flere virksomhetsområder er telekonsernet nødt til å leie inn hjelp i sommer.

Pressetalsmann Steinar Ostermann avkrefter dermed opplysningene i Dagens Næringsliv om at det er full vikarstopp hos Telenor også.

- Vi vil fortsatt ta inn både studenter og ordinære ferievikarer. De vil bli brukt i de deler av organisasjonen som det er virksomhetskritisk å opprettholde i løpet av sommeren, opplyser Ostermann til digi.no.

Han bekrefter at det er ansettelsesstopp i selskapet og at det vil bli en reduksjon i volumet fra tidligere år, både når det gjelder studenter fra høyskoler og universitet som får sjansen til å vise seg fram om sommeren og ordinære vikarer. Ostermann sier at mange unge benytter dette som springbrett til å få en jobb senere hos Telenor.

Når det gjelder ordinære, faste ferivikarerer, er det ikke minst tilfelle på Opplysningen 1881. Sommervikarene på nummeropplysningstjenesten pleier å være kjente fjes hos Telenor.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.