Konkurransen på styringssystemer for små bedrifter øker. Dette er et felt der Mamut har fått dominere tungt i flere år, noe som har gjort Mamut til den ERP-aktøren med flest kunder i Norge.
Men våren 2003 lanserte Visma en ny merkevare. Avendo er økonomisystemer for de helt minste og konkurrerer direkte mot Mamut. Nå oppgraders Avendo, skriver Finansavisen.
- Avendo 60-samlingen utvider Avendo med logistikk/lager-funksjonalitet. I tillegg kommer vi med et program for timeregistering som kan brukes frittstående eller sammen med Avendo 60, forklarer Brynjulf Skorpen, salgsdirektør i Avendo til digi.no.
Avendo har på halvannet år skaffet seg 2000 kunder i Norge og Visma har nok høye forventninger til den norske satsningen. For i Sverige har Visma hele 150.000 småbedrifter som kunder.
Årsaken er at Visma kjøpte SPCS, som i sin tid hadde fusjonerte med den største svenske aktøren på økonomisystemer for småbedrifter.
- Vi ser til svenskene og lærer av dem hvordan dette skal gjøres. Avendo-systemet utvikles også i Sverige, forteller Skorpen.
På spørsmål fra digi.no forteller han at Avendo har lagt seg på det samme som Mamut, både når det gjelder priser og prismodell. Man tar betalt for en serverlisens og antall bruker, men så er det fri bruk uten noen tak for datterselskaper og antall transaksjoner.
digi.no spør om det er noe spesielt som virkelig skiller Avendo fra Mamut og får et ja.
- Vårt produkt inneholder Microsoft enkle SQL-database MSDE. Mamut har ikke noen database og vi kan dermed tilby bedre statistikk og raskere søk, forteller Skorpen.
Store oppstartskostnader gjør at Avendo enda ikke er noe plussprosjekt for Visma.
- Avendo-divisjonen går ikke i pluss, vi har store utviklingskostander og har investert mye i brukerstøtte, forteller Skorpen til digi.no.