Rett før dotcom-fallet i 1999 startet de to 20-åringene Tor Magnus Kolflaath og Kyrre Wathne opp bedriften Idium. De bygget en Java-basert nettsideløsning bestående av moduler som enkelt skulle kunne tilpasses kunders behov og ønsker.
I dag er Idium blitt blant de 50 raskest voksende bedrifter i revisorfirmaet Deloittes måling av 20 000 norske teknologibedrifter. Med over 3.000 bedriftskunder, deriblant Telenor, Arcus, Byggmakker, FrP og Norsk Folkehjelp, har Idium klart å vokse til en ledende aktøren i markedet for publiseringsverktøy.
Idium økte omsetningen i første halvår med 47 prosent, fra 11,6 millioner kroner i 2007 til 17,1 millioner i år. Driftsresultat (EBITA) utgjorde 1,0 millioner kroner i første halvår. Årsomsetningen i 2007 utgjorde 25 millioner kroner.
Selskapet har vokst med 50 prosent hvert år de fire siste årene. Den unge bedriften har 70 prosent egenkapital, ingen gjeld og går med overskudd.
I fjor startet selskapet opp i Baltikum gjennom norske Runway som har etablert seg i Baltikum med lokale callsentre i regionen.