FORBRUKERTEKNOLOGI

Vurderer annonser i programvaren

Microsoft vurderer å dele ut enkelte programpakker gratis, mot at brukerne må se på annonser.

15. nov. 2005 - 10:55

News.com skriver at de har mottatt et internt Microsoft-skriv som ble fremmet som diskusjonsdokument i vinter. Skrivet tar utgangspunkt i at omsetningen av programvare til private faller, samtidig som annonseinntektene på web øker, og vurderer følgelig ulike utkast til modeller for hvordan applikasjoner gis bort gratis og finansieres gjennom reklame i stedet for å selges.

Skrivet skal ha vært fremmet i forbindelse med en av Microsofts «Thinkweek» som holdes to ganger i året. Her møtes toppledelsen for å drøfte helt nye ideer.

News.com har forelagt rapporten for folk hos Microsoft. De bekrefter at den er ekte, men understreker at det dreier seg om ideer. Det er ikke politikk, ikke plan, og ikke avgjort.

Skrivet settes i forbindelse med en tilsvarende vurdering som ble fremmet på en Thinkweek i fjor sommer, og som vurderte å gjøre om MSN-tjenester fra abonnement til reklamefinansiert.

Faktorene som skulle gjøre applikasjoner modne for en reklamefinansiert forretningsmodell, er at de ofte brukes mens man er koplet til Internett, at de håndterer data som egner seg for målrettede annonser, og at de sannsynligvis vil utfordres av reklamefinansierte tjenester fra andre. Særlig Works, Money og OneNote vurderes å tilfredsstille disse kriteriene.

Skrivet vurderer også hvorvidt Windows i seg selv kan gjøres reklamefinansiert. Dette karakteriseres som «vanskelig», blant annet fordi det «ikke er noen naturlig måte for operativsystemet å vise annonser uten å irritere brukerne».

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.