Den relativt ferske sjefen for YouTube, Susan Wojcicki, har delt en del interessant informasjon på Code/Mobile-konferansen, som pågår i disse dager.
Et viktig poeng var YouTubes inntjeningsmetoder, som i dag baserer seg på annonser. De fleste som bruker YouTube har nok vært borti disse.
Wojcicki bekrefter at den gigantiske videotjenesten har vurdert, og fortsetter å vurdere, andre alternativer, og at en annonsefri abonnementsløsning kan være aktuell.
Hun synes det å betale for å slippe reklame er en interessant modell, og de tenker på hvordan man kan gi brukerne valgmuligheter.
Det finnes per i dag muligheter til å bake inn abonnementer basert på enkeltkanaler, men det er ikke en funksjonalitet YouTube har fokusert mye på.
Annonsesalg er for øvrig en av de store fordelene med å samarbeide med Google, sier Wojcicki.
YouTube-sjefen hintet også om en dedikert musikkstrømmetjeneste, og sa rett ut at det er definitivt noe de jobber med, men kom ikke med flere detaljer. Det har lenge gått svært konkrete rykter om at en slik tjeneste er under utvikling, YouTube har tross alt enormt mye musikkinnhold, og senest i august kom det frem en del detaljer om hvordan løsningen ville fungere: Man vil kunne for eksempel høre på musikk uten å måtte ha videoen spillende samtidig, og det vil være støtte for en offline-modus.
En offline-modus er viktig for mobilbrukere som ikke vil betale for mye for databruk, og mobile brukere er også stadig viktigere for YouTube. Wojcicki påpekte at hele 50 prosent av YouTube-trafikken nå kommer fra mobile enheter som smarttelefoner og nettbrett. Det er en betydelig utvikling.
Les også:
- [12.11.2014] YouTube inn i musikk-kampen
- [19.08.2014] YouTube-musikk tar form
- [02.07.2014] Google kjøper musikktjeneste
- [25.02.2013] – Google vil utfordre Spotify