Da de første nettavisene kom for over 10 år siden, gikk de fleste forretningsplanene ut på å ta betalt for innholdet i form av en abonnementsmodell. Dette er det imidlertid få som har nyttes med, og nettavisene er i all hovedsak åpne. Innholdet deles ut gratis, og selskapene bak tjener sine penger på å selge annonser.
Noen få selskaper har imidlertid holdt stand lenge, men i forrige uke besteme annerkjente New York Times for å åpne sin nettavis.
Les også:
- [11.12.2007] Vokser kraftig på å droppe betaling
- [05.11.2007] En million betalende abonnenter
- [18.09.2007] Storavis tjener på gi bort alt innhold
- [08.08.2007] Ny avis gir opp betaling på nett
Nå viser det seg at en av de få som faktisk har delvis lykkes med abonnementsmodellen, Wall Street Journal, også vurderer å åpne sin nettavis for gratis tilgang.
Mediemogulen, og sjefen for News Corp, Rupert Murdoch, sa ifølge CNet News at de nå vurderer det. Det sitter imidlertid langt inne å gi slipp på inntektene fra de betalene kundene.
- Det vil være veldig dyrt på kort sikt, men på lang sikt kan det være en lur ting å gjøre. Vi vurderer det veldig nøye, sa Rupert Murdoch på en telefonkonferanse i forbindelese med kvartalspresentasjonen av News Corps resultater, ifølge CNet News.