I 2006 oppsto ideen om å utfordre de kjente og store leverandørene av spørreskjemaer på nett, som QuestBack og SurveyMonkey.
Lars A. Gundersen (nå 45) mente skjemaene hadde stort forbedringspotensial og hadde nettopp hørt om et vannskille i webutvikling, AJAX, som muliggjorde en overgang fra tungrodde og lite brukervennlige web-baserte applikasjoner til smidige desktop-applikasjoner.
Målet om å lage en brukervennlig webapp – Beetrieve – som ikke lastet ned en ny side hver gang brukeren trykket på et svaralternativ var født.
For å ta slutten på historien først: Selv om produktet til slutt ble godt og hadde flere hundre brukere som laget tusenvis av spørreundersøkelser, feilet prosjektet og webappen ble nylig nedlagt fordi det ikke var penger igjen.
Nå deler senioringeniøren og IT-konsulenten sine erfaringer med andre IT-gründerspirer for å hindre at de går i de samme fellene som ham
Feilprioriteringer
Under utviklingen kjørte Gundersen alle serverne selv i skapet hjemme. Arbeidet med å utvikle Beetrieve var så givende at han satt oppslukt med broren i timevis for å diskutere funksjonalitet og design.
Han brukte lange kvelder og mange helger på utvikling og koding, og det gikk utover både tiden med familie og venner. Utviklingen tok også mer tid enn forventet, fordi flere funksjoner, valg og permuteringer av brukervalg og muligheter måtte programmeres for å utvikle et godt produkt.
Brødrene reklamerte med Google-kampanjer globalt, men det var vanskelig å nå fram til kundene. Tiden gikk. Det er først i etterkant han forstår hvorfor prosjektet feilet: Han gjemte seg bak kodingen.
– Kodingen var mitt «happy place». Jeg gjorde all utvikling, hadde full kontroll og måtte takle alle utfordringer og problemer selv. Det var morsomt, men nå forstår jeg at arbeidet du gjør med kunder og potensielle kunder og partnere er 95 prosent av arbeidet.
Introvert til besvær
Gundersen fokuserte på produktutvikling og ikke på markedsføring, salg og kundeoppfølging. Han innrømmer at han følte at et godt produkt ville selge seg selv fordi alle ville se hvor bra det var, og skjønne at det var dette som var tingen å bruke. Det han følte seg trygg på var kodingen.
– Å være introvert er bra for produktutviklingen, men dårlig for firmaet, understreker han.
– Hva gjorde at webappen feilet til slutt? Kunne det vært løst dersom du hadde fått det ut til testing tidligere?
– Tiden jeg hadde til overs etter å ha nådd «versjon 1.0» burde vært brukt til nettverksbygging, salgsaktiviteter og kundeoppfølging til bedriftsmarkedet i Norge. Man må ut og banke på dører, være smart og finne arenaer hvor man kan snakke med kunder.
Beetrieve mottok en investering på noen hundre tusen kroner i 2008 ved lanseringen av versjon 1. Gundersen innser at de burde ha investert pengene ved å ansette en person og jobbe med kundeoppbygging i bedriftsmarkedet i Norge.
Da kunne de fått noen godt betalende kunder, fremfor noen små som betalte litt.
– Vi er litt for redde for å bruke penger før vi hadde inntjening, og trodde vi kunne kapre kunder gjennom Google-annonser og andre lette aktiviteter. Vi sparte oss til fant. Du må tørre å bruke penger.
Her er hans fem gründer-råd:
- Du må pleie alle sider ved din oppstartsbedrift, ikke bare den biten du liker best. Produkt, markedsføring, nettverksbygging, administrasjon, pengeflyt; alt er viktig og må pleies, enten av deg selv eller noen andre.
- Ikke gjett deg fram til en pris for produktet ditt. Sett opp et budsjett og en salgsprojisering for et par år fram i tid og sett en pris på produktet som gir deg netto inntjening med de salgsprojiseringene du har satt opp. Vi satte opp en pris basert på hva vi synes var «rimelig», og det vi mente ville være bra for oss i konkurranse med andre produkter.
- Revider dataene i punkt 2 ofte, så ser du tydelig om du må gjøre forandringer.
- Bli en nerd med hensyn til markedet du vil inn i. Forstå det ut og inn: hvilke mekanismer og metoder er rådende, hvordan gjøres ting og hvorfor, hva er flaskehalsene og hvorfor er de der, hva kunne fjernet dem? Dette er mye viktigere enn å studere konkurrentene dine.
- Å lage produktet ditt slik at det har en innebygget delbarhet på sosiale medier, hvor det å dele produktet ditt har en fordel for brukeren, er en driver for vekst.
Les mer om Gundersens gründererfaringer på bloggen zamgeek.com.
– Skaff deg et godt lag
Et godt lag og evnen til å selge ideen til potensielle investorer blir trukket fram som suksessfaktorer. Hjelp fra andre kan hjelpe de innadvendte, er rådet fra Innovasjon Norge, som støtter IT-gründere i oppstartsfasen.
Innovasjon Norge har ingen tall på overlevelsen innenfor IKT-bransjen, men gir støtte til unge IKT-bedrifter som er i oppstarten. Innovasjon Norge deler IKT-gründerne inn i ulike typer, ettersom hva slags IT-virksomhet de driver med, for eksempel programmeringstjenester eller forvaltning og drift av IT-systemer.
I tidsrommet 2011–2015 fikk 754 unge IKT-bedrifter støtte, noen (194) fikk finansiell bistand i flere omganger.
Antall unge IKT-bedrifter som Innovasjon Norge har støttet økte nesten hvert år siden 2011, og var 350 i 2015, forteller strategiansvarlig i gründerdivisjonen, Jeanett Sandmo .
– Hvilke programmer eller støttetiltak som Innovasjon Norge har satt i gang for å støtte IT/IKT-gründere?
– Våre tilbud til gründere er ikke kun for IKT-gründere, men veldig mange gründere i dag i vår portefølje har er tech-aspekt ved seg og de benytter seg både av finansiering og kompetansetjenestene våre, som Etablerertilskudd, lån og miljøteknologi-ordningen. Læringsarenaene og kompetansetilbudene våre TINC (tech-inkubator) i Singapore og San Fransisco, Entrepreneurial Marketing i New York og Entrepreneurship in Emerging Markets i India for eksempel egner seg veldig godt for IT/IKT selskaper som vil etablere seg internasjonalt.
Anbefaler lean
Innovasjon Norge har flere råd til dem som vil satse som IT -gründere. Sandmo kjenner igjen problemstillingene til Beetrieve-prosjektet og utfordringene med utviklere som «gjemmer» seg bak koden og utviklingen av produktet.
– IKT gründere vil ofte måtte operere i et internasjonalt marked tidlig for å lykkes, da markedet i Norge sjelden er stort nok og de ofte har skalérbare forretningsideer med mulighet for å vokse i internasjonale markeder. Noen gründere venter nok ofte litt for lenge og perfeksjonerer teknologien litt for mye før de tester og validerer i internasjonale markeder. Vi anbefaler derfor kundefokus og «lean» produktutvikling, og tilbyr disse internasjonale læringsarenaer nettopp for å hjelpe selskaper med disse utfordringene i vekstfasen i trygge omgivelser.
– Det kan kanskje lønne seg å være utadvendt når man skal sette i gang alle tiltak for å sikre ideens suksess. Hvilke råd har dere til innadvendte gründerspirer?
– Det er viktig at man som gründere har troen på forretningsideen og selskapet, at man evner å overbevise kunder om at den løsning man har er bedre enn dagens alternativ, samt at en får med seg samarbeidspartnere og investorer. Vår erfaring er at gründere som har et team med ulike egenskaper, nettverk og erfaring ofte gjør det bedre enn «enslige» gründere, så et råd her vil være å sørge for at man har det teamet man trenger for å sikre ideens suksess, understreker Jeanett Sandmo.