Metro, det flis- eller lappeteppelignende brukergrensesnittet som nå er i ferd med å innføre på tvers av de fleste av selskapets ulike plattformer, er den klart største nyheten i Windows 8. Da Microsoft i forrige uke kunngjorde utseende på den nye Windows 8-logoen, var det ingen stor overraskelse at utseende av logoen endres i retning av Metro-stilen.
Samtidig har Microsoft gått tilbake til røttene. I et blogginnlegg skriver selskapets Sam Moreau at logoen, som opprinnelig var et vindu, rask fikk et bølgende utseende, noe som skulle gjenspeile bevegelse. Men samtidig så ikke logoen lenger ut som et vindu, men som et flagg.
Dette har hengt fast ved de ulike Windows-logoene eller -flaggene helt fram til nå.
Windows 8-logoen viser tydelig et vindu, men er tilsynelatende den enkleste til nå, ved at den nå er nærmest ensfarget og uten noen form for lys- eller dybdeeffekter.
Ifølge Moreau ønsket Microsoft at logoen både skulle være moderne og klassisk ved å gjenspeile den sveitsiske designen som har preget Metro-designfilosofien. Samtidig skulle den ha bevegelse, uten at emulere materialer som glass, tre eller plast. Dessuten var ønsket at logoen skulle være ydmyk, men selvsikker.
Om Microsoft har lykkes, er det opp til enhver å bedømme. En hel del tilbakemeldinger er samlet her.
Windows 8-logoen er laget av Paula Scher i Pentagram. En gjennomgang av arbeidet finnes her.
Les også:
- [17.04.2012] Windows 8 kommer i fire utgaver
- [29.02.2012] Nå kan betaen lastes ned