I forrige uke var det ett år siden Windows Phone 7 ble lansert. Salgstallene har så langt vært skuffende, noe Microsoft har innrømmet. Men selskapet satser på at Mango-oppdateringen, som ble gjort tilgjengelig for mange i slutten av september, vil bidra til å øke populariteten.
En annen faktor som kan bidra, er lavere pris på mobilene. I dag koster en Windows Phone-mobil uten abonnement typisk 2700 kroner eller mer, noe som gjør at plattformen i første rekke henvender seg til den øvre halvdel av smartmobilmarkedet. Dette er gjerne en lukrativ del av markedet, men det er ikke her de store volumene vanligvis oppnås. iPhone er blant de hederlige unntakene.
Windows Phone-mobiler til lavere pris vil kunne bidra til økt salg. Microsoft regner med at dette vil kunne skje i 2012.
Halve kostnaden
I et intervju med Bloomberg sier Andy Lees, sjef for Microsofts Windows Phone-divisjon, at produksjonskostnadene i 2012 vil være mer enn halvert sammenlignet med hva det kostet å lage mobilene for et år siden. Den gang kostet det ifølge Lees omtrent 400 dollar å lage en mobil etter systemkravene til Windows Phone 7.
– En del modeller med Mango som vil bli introdusert i de kommende månedene vil koste så lite som 220 dollar å produsere, før kostnadene faller ytterligere i 2012. Vi støtter komponenter som tillater oss å gå under 200 dollar, sier Lees til Bloomberg.
Han forteller også at lavere priser på mobilene betyr mindre penger til Microsoft per solgte enhet. Lisenskostnadene for Windows Phone er inndelt i nivåer og avhenger av produksjonskostnadene på enheten, ifølge Lees.
Fortsatt vil alle Windows Phone-mobiler være basert på brikkesett fra Qualcomm. Ifølge Lees er det for tiden ingen planer om å åpne for andre brikkeleverandører.
Det er forøvrig ventet at Nokia vil presentere selskapets første Windows Phone-mobiler denne uken.
Les også:
- [08.11.2011] Åpner for smartmobiler uten kamera
- [28.09.2011] Endelig ble Windows Phone norsk
- [27.07.2011] Microsoft anser «Mango» som moden