Nokia kunngjorde i dag selskapets nye strategi for å bedre selskapets konkurransedyktighet i et mobilmarked hvor selskapet har mistet store markedsandeler.
Strategien inkluderer planer om et bredt, strategisk partnerskap med Microsoft for å bygge et nytt, globalt mobil-økosystem. Det sentrale elementet i disse planene er at Windows Phone blir Nokia viktigste plattform for smartmobiler, men det har så langt ikke blitt sagt noe om når Nokia vil komme med Windows Phone-mobiler. Selskapet opplyser dog at det vil bruke hele 2011 og deler av 2012 på å gjennomføre de nye planene.
Nokia vil utarbeide en ny tilnærming for å oppnå både volum og verdivekst i innsatsen på å knytte den nesten milliarden av mennesker til Internett.
Selskapet planlegger fokuserte investeringer i neste-generasjons teknologier. Dessuten vil det etablere en ny ledergruppe og en organisasjonsstruktur som har fart, resultater og ansvar som hovedmål.
Til tross for planene om å tilby mange smartmobiler med Windows Phone, ser det ikke ut til at Nokia dropper verken Symbian eller MeeGo. Men satsingen blir trolig redusert.
Dagens plattformer
Symbian blir det Nokia kaller en franchiseplattform, uten at selskapet så langt har forklart hva som menes med dette. Det går dog fram at selskapet regner med å selge ytterligere 150 millioner Symbian-enheter til nå. Ifølge Nokia er den installerte basen med Symbian-enheter på omtrent 200 millioner enheter.
MeeGo-plattformen som Nokia utvikler i samarbeid med Intel, forblir et åpen kildekodeprosjekt. Prosjektet skal legge større vekt på langsiktig utforsking av markedet for neste-generasjons enheter, plattformer og brukeropplevelser. Nokia opplyser at selskapet fortsatt planlegger å lansere et MeeGo-relatert produkt i år.
Den nye ledergruppen, vil bestå av Stephen Elop, Esko Aho, Juha Akras, Jerri DeVard, Colin Giles, Rich Green, Jo Harlow, Timo Ihamuotila, Mary McDowell, Kai Oistamo, Tero Ojanpera, Louise Pentland og Niklas Savander.
Ledergruppen skal sørge for raskere beslutningstaking og at produkter og innovasjoner kommer raskere på markedet.
Organisasjonsstruktur
Innen den 1. april skal Nokia ha fått på plass en ny struktur i selskapet. Det vil bestå av to atskilte forretningsenheter, Smart Devices og Mobile Phones. Disse vil fokusere på henholdsvis avanserte smartmobiler og mobiler for massemarkedet. Hver enhet skal være et eget profitsenter med fullt ansvar for både overskudd og tap, produktutvikling, produktledelse og markedsføring av produktene. Smart Device-enheten vil ledes av Jo Harlow. Mobile Phone-enheten vil ledes av Mary McDowell.
– I dag ønsker utviklere, operatører og konsumenter uimotståelige mobilprodukter, noe som ikke bare inkluderer selve enheten, men også programvaren, tjenestene, applikasjonene og kundestøtten som gjør det hele til en flott opplevelse, sa Stephen Elop, toppsjef i Nokia, under en pressekonferanse i London i dag.
– Nokia og Microsoft vil kombinere våre styrker for å levere et økosystem med uovertruffen global utbredelse og målestokk. Det er nå et kappløp med tre hester, sa Elop. Det er uklart hva han egentlig tenker på med den siste bemerkningen.
– Jeg er begeistret over dette partnerskapet med Nokia, sa Steve Ballmer, toppsjef i Microsoft.
– Økosystemer blomstrer når de forsynes med fart, innovasjon og skalering. Partnerskapet som ble kunngjort i dag tilbyr usannsynlig skalering, enorm ekspertise innen maskin- og programvareinnovasjon og en bevist evne til å utføre.
Partnerskapet mellom Nokia og Microsoft innebærer også at de to selskapene kombinere flere av selskapets eksisterende tjenester. For eksempel vil Nokia Maps vil bli en sentral del av Bing og AdCenter for å danne grunnlaget for lokale søke- og annonseringstjenester. Nokias butikk for innhold og applikasjoner vil bli integrert inn i Microsoft Markedplace. Dessuten skal Bing bli standard søketjeneste på Nokias enheter.