Windows Phone begynner å få brukbart fotfeste i enkelte land. Analyseselskapet Kantar melder om i gjennomsnitt ti prosent markedsandel i fem av de største, europeiske markedene, Frankrike, Italia, Spania, Storbritannia og Tyskland. I Italia skal Windows Phone det i de tre siste månedene ha blitt solgt flere Windows-telefoner enn iPhoner.
I går kom analyseselskapet Canalys med en mer omfattende rapport om smartmobilmarkedet i tredje kvartal. Konklusjonen er at selv om Windows Phone ikke oppnår mer enn 4 prosent markedsandel globalt sett, så selges telefonene ganske godt i mer enn en håndfull land, faktisk så godt at Windows Phone har passert iOS.
I alt gjelder dette i 19 land. Største andel har Windows Phone i Nokias hjemmemarked, Finland, 39 prosent. Det blir interessant å se om vil endre seg når Nokia legger ned mobiltelefonvirksomheten og Lumia-telefonene blir levert av Microsoft i stedet.
I Vietnam hadde Windows Phone en markedsandel på 16 prosent i forrige kvartal, mens andelene i Italia, Thailand, Tyrkia og Russland var henholdsvis 15, 11, 11, og 8 prosent.
At Windows Phone passerer iPhone i til dels umodne smartmobilmarkeder med svak økonomi, bør ikke komme som noen overraskelse, i alle fall ikke når man vet at billigmodellen Lumia 520 drar en stor del av lasset. For mange dagens førstegangskjøpere av smartmobiler i disse landene, vil selv eldre iPhone-modeller være for dyre.
– Nokias nye Lumia-telefoner vil bidra til å forsterke denne posisjonen i julekvartalet, men Microsoft og Nokia så sikre at momentet opprettholdes også inn i det nye året når oppkjøpet blir fullført, sier Jessica Kwee, analytiker i Canalys, i en pressemelding.
Oppkjøpet vil også kunne gi svar på om de fleste av kundene kjøper Lumia-telefoner fordi det er Windows Phone-baserte, eller om kundene velger disse telefonene fordi det står Nokia på dem.
Canalys' tall for det øvrige smartmobilmarkedet skiller seg ikke nevneverdig ut fra andre rapporter digi.no allerede har omtalt i det siste. Men Kwee nevner at man ser en viss vekst for alternative plattformer, blant annet Firefox OS og Aliyun OS.
Skjermstørrelser
Men analyseselskapet har også sett nærmere etterspørselen etter smarttelefoner med relativt store skjermer. I forrige kvartal skal 14-15 prosent av leverte smartmobilene ha hatt en skjerm på 5 tommer, knapt 7 prosent skal ha blitt levert med en skjerm på mellom 5 og 6 tommer, mens bare godt under 1 prosent hadde skjerm på mer enn 6 tommer.
– 6+-segmentet vil bli forsterket av Nokias ankomst i neste kvartal, men dette markedet vil ikke utvikles raskt med mindre Samsung investerer i markedsføring for å selge mer av selskapets Galaxy Mega-utvalg, sier Jingwen Wang, en annen analytiker i Canalys.
Det er i Asia og Stillehavsregionen at etterspørselen etter smartmobiler med så store skjermer er størst, og Canalys ser ingen endring i dette bildet. I en del av disse landene er det lav utbredelse av både pc-er og bredbånd i hjemmene. Relativt billige smartmobiler med stor skjerm er derfor ganske etterspurt i disse markedene.
Canalys mener likevel av telefoner med skjermstørrelser mellom 4,1 og 5 tommer vil være de mest populære i 2014, siden disse balanserer best mellom lesbarhet og bærbarhet.
Les også:
- [31.10.2013] iPad under 30 prosent
- [31.10.2013] Rekordvekst i smartmobil-markedet
- [29.10.2013] Salgsvekst for Nokias Lumia-telefoner