Fusjonerte Icon Medialab og hollandske Lost Boys definerte ikke den norske Icon-virksomheten i sin kjernevirksomhet lenger. Dermed meldte de i begynnelsen av mars at virksomheten skulle selges.
Dette kom overraskende på Icon-ledelsen i Norge, som ikke var helt fornøyd med sine gamle eiere.
Nå er det kommet en løsning for Norge: WM-data AS med 270 medarbeidere kjøper Icon Medialab Norge med sine 70 ansatte.
- Vi hadde flere alternativer, med industrielle eiere og andre muligheter. Nå har vi funnet en løsning som vi har virkelig tro på, sier Icon-sjef Alexander Arnesen til digi.no.
Han opplyser at WM-data allerede har bygget opp en avdeling med 20 ansatte med Internett-kompetanse og får nå mange flere som skal fokusere på portal-løsninger, e-business, intranett med vekt på brukervennlighet og design.
- Dette var vårt førstevalg når vi nå måtte ut og finne nye eiere til det norske selskapet. Det er de etablerte teknologimiljøene som tar Internett på alvor, og forstår brukergrensesnitt og internettspesifikk teknologi, som blir vinnerne fremover. WM-data er en tung teknologileverandør som arbeider målrettet med dette, og vi er glade for å være en del av deres satsning fremover, sier Arnesen som ikke vet hvilken stilling han kommer til å få i WM-data.
- En viktig del av avtalen har vært at vi har klart å holde miljøet sammen. Jeg føler at vi nå har kommet inn i et sterkt miljø og bevist at vi har livets rett. Spesielt når vi ser rundt oss og ser at konkurrentene permitterer og reduserer staben, sier Arnesen og hevder at de ikke har fått en eneste oppsigelse fra Icon-ansatte etter meldingen om at de sto uten eier.
- Heller ikke én eksisterende kunde har falt fra, sier han.
De ansatte i Icon har hatt opsjoner, men med en aksjekurs på to kroner har aksjene i realiteten vært verdiløse. Det er ingen avtale om at de 70-Icon-ansatte vil få aksjer i WM-data.
- Vi ser store muligheter for synergieffekter, sier administrerende direktør Tor Malmo i WM-data i en pressemelding.
- Den spesialkompetanse vi nå tilføres vil ha stor betydning for vårt både brede og dype tilbud av IT-relaterte tjenester. WM-data vil bli en preferert leverandør for store norske kunder som har bruk for ERP, CRM og som i tillegg skal ha portalløsninger. Vi tror også at et IT-selskap med den tyngde og erfaring innenfor teknologiområdet som WM-data har, vil være den beste til å ta vare på og videreutvikle den kunnskap og erfaring Icon Medialab bringer med seg.
Alle IconMedialabs kundeforhold videreføres i den nye organisasjonen.
- Det er klart at dette medfører at stort steg fremover for WM-data i Norge, fortsetter Tor Malmo. Vi styrker posisjonen i forhold til helheten og blir en enda mer attraktiv strategisk samarbeidspartner for våre kunder.
IconMedialab må finne ny eier