Du merker det kanskje ikke ennå - men Internett tappes for innhold. Stadig flere nettaktører må enten legge inn årene, eller nedbemanne slik at de knapt fungerer på et eksistensminimum.
Grunnen er naturligvis sviktende inntekter. Selv om Internett på historisk kort tid er blitt et medium som de aller fleste må forholde seg til, har de kommersielle kreftene ikke funnet koden for hvordan innholdsproduksjonen kan finansieres.
Du vil kanskje merke det - når de første forespørslene fra de store nettaktørene begynner å dukke opp på skjermen denne høsten: "hvis du vil fortsette å lese denne tjenesten, må du betale (x-antall) kroner". Pyttsann, sier du kanskje. Da skifter jeg bare til en av konkurrentene som fortsatt tilbyr informasjonen gratis. Det finnes jo så mange av dem!
Du vil bli drevet fra skanse til skanse, uten å ha den valgfriheten som har gjort nettet til det mest fascinerende mediet i nyere tid. Det vil uansett gå utover deg hvis innholdsaktørene må begynne å ta seg betalt av leserne sine.
Du merker det helt sikkert allerede - at Las Vegas-faktoren begynner å ta fullstendig overhånd på mange av nettstedene. Stadig flere nettaktører prøver å tilby annonsørene flere plasser å annonsere på og nye formater å annonsere i, mens prisene raser rundt dem. Fraværet av de kreative reklamesjelene og gode kommunikatørene er skrikende.
Det er i annonsemarkedet på Internett at noen av de blodigste slagene står akkurat nå. Det overveldende flertall av norske og utenlandske nettaktører er i ferd med å diskredittere sine egne innholdsprodukter fullstendig. For å vinne reklamekontraktene, er det oppstått en priskrig blant annonsenettverkene, i mediebyråene og i nettstedenes egne salgsavdelinger som gir tilstandene i boardsbransjen på 90-tallet et uskyldsrent preg..
Du merker det sannsynligvis ikke - det vil si hvilken reklame du får opp. Det bør bekymre nettstedene, men det viktigste for innholdsaktørene per i dag er uansett at annonsørenes etterspørsel etter nettreklame er for lav. Med andre ord: nettannonsemarkedet er ikke stort nok - foreløpig.
Med kun reklame som hovedinntektskilde ville det, uavhengig av børsnedgang og svake konjunkturer, ha blitt en drakamp blant innholdsaktørene om hvordan man skulle kunne få på plass flere inntektskilder. For det er faktisk noen andre aktører som allerede tjener svært gode penger på Internett-bruken din.
Du merker det jo så absolutt - når du får telefonregningen og river deg i håret over alle tellerskrittene du har brukt siste kvartal. Sånn sett betaler du allerede i dyre dommer for internettbruken din, selv om nettinnholdet er gratis for alle.
I fremtiden forsvinner tellerskrittene for de aller fleste - den periodiske avgiften du må betale for bredbåndstilknytning vil imidlertid gi teleoperatørene fortsatt store inntekter. At null - 0 - kroner tilfaller dem som lager innholdet for deg, bekymrer deg kanskje ikke - selv om det strengt tatt burde det: det er en reell trussel mot nettets eksistens.
Du merker det ikke i dag - men om kortere tid enn du aner kan deler av nettet bli stengt for deg hvis du ikke har den rette Internett-tilkoplingen. Nettaviser kan komme til å stenge ute nettbrukere med "feil" teleoperatører. I hvert fall i Sverige.
Krigen mellom teleoperatører og innholdsleverandører har ulmet siden den kommersielle starten på world wide web i 1996. Først i år har konflikten blitt en realitet. Norske medieaktører har gått sammen i en allianse de kaller "Innholdsnett" hvor de står steilt på kravene om bedre inntektsfordeling, først og fremst om det mobile innholdet.
Du vil absolutt merke det - hvis den norske konflikten ikke løser seg: SMS-tjenester kan bli kuttet fordi inntektsfordelingen er såpass skjev. Nå har imidlertid innholdsaktørene gått ekstremt hardt ut med krav om 90 prosent av inntektene etter japansk mønster. Dette har selvsagt fått mobilaktørene til å steile. Men til og med Tormod Hermansen sa til digitoday.no denne uken at konflikten måtte bli løst uten myndighetenes innblanding.
For norske innholdsleverandører kan det nå synes som om kavaleriet kommer ridende over grensen fra Sverige. En svensk duo, som allerede i 1995 var ute med tilbud om gratis internettaksess, er innstilt på å fungere som mekler i konflikten mellom teleoperatører og innholdsleverandører.
Kanskje allerede til jul vil du merke - at du slett ikke har aksess til VG eller Aftenposten lenger. Det innebærer at du har valgt en teleoperatør som ikke har gjort avtale med VG og Aftenposten.
Den svenske duoen i selskapet Tric akter å fungere som mellommenn og har laget et filter som identifiserer hvilken teleoperatør den enkelte bruker er knyttet opp mot. De brukerne som ikke er knyttet til rett operatør vil bli stengt ute. Dette skal svenske medieaktører ha sagt ja til, og svenske teleoperatører er på glid fordi de ser at innhold kan gi dem konkurransefortrinn.
Neste år vil du helt sikkert merke - at noe har forandret seg. Internettet vil aldri bli helt som før. Det er garantert blitt færre profesjonelle innholdsaktører. Av dem som er igjen, vil noen kreve betaling for hele eller deler av innholdet. Og på endel tjenester vil du få vite at du ikke har tilgang fordi du har valgt feil teleoperatør.
Du vil sikkert synes det er kjipt og allerede begynne å snakke om de gode, gamle dagene med gratissurf overalt.
Synd for deg.
Alternativet kan nemlig bli mye verre: at Sex, Satan, Bill Gates og Big Brother blir de eneste som overlever på nettet.