Verdens største leverandør av nettannonser planlegger å introdusere en annonseblokkeringsfunksjon i selskapets nettleser, Google Chrome. Dette skriver Wall Street Journal, som viser til ikke navngitte kilder som skal ha kjennskap til disse planene.
Dette lyder kanskje litt pussig, men dersom nyheten stemmer, så går Google her i fotsporene til Opera Software, som også kom med innebygd adblock-funksjon i nettleseren som samtidig som at selskapet solgte nettannonser.
I Googles tilfelle er det ventet at nyheten skal gjøres offisiell innen noen uker.
Ifølge Wall Street Journal er ikke tanken med den angivelige adblock-funksjonen i Chrome å stoppe alle annonser. I stedet skal den kunne filtrere ut annonser som gir spesielt dårlige brukeropplevelser.
Les også: Mozilla foreslår prinsipper for annonseblokkering
Baseres på nye standarder
Dette skal være basert på definisjoner gjort av Coalition for Better Ads, som introduserte et sett med standarder for «bedre annonser» i mars i år, hvor en rekke utbredte formater blir ansett for å falle under en definert terskel for å være akseptable for forbrukerne. Dette gjelder annonser som er spesielt forstyrrende eller som hindrer brukeren i å nå selve innholdet man ønsker å se.
Pop-ups, annonser som automatisk spiller av video med lyd og annonser som tar det meste av skjermplassen og først lar seg lukke etter noen sekunder, er blant dem som blir rangert lavest og dermed vil bli blokkert.
Ifølge Wall Street Journal vurderer Google å blokkere alle annonsene på nettsteder som viser spesielt plagsomme annonser. Dette for å presse nettstedene til å sikre at alle annonsene de viser, er i henhold til standardene.
Noe av hensikten til Google med å innføre en adblock-funksjon i Chrome som standard, skal være å demme opp for den økende bruken av adblock-verktøy fra andre leverandører, som kanskje blokkerer annonser av alle slag, ikke bare de verste.
Tilsynelatende er tankegangen at dersom man i utgangspunktet blokkerer de mest påtrengende annonsene, vil kanskje brukerne ikke føle behovet for å blokkere de resterende annonsene også.
Les også: Facebook og Adblock Plus leker katt og mus i striden om nettannonser