Det var nok ikke helt uventet at Microsoft ville gjøre endringer i prismodellen til Xamarin etter oppkjøpet i februar i år, men gårsdagens kunngjøring om at Xamarin-verktøyene i praksis for utviklere, er nok enda hyggeligere enn det mange hadde ventet.
Xamarin gjøres nå kryssplattformverktøyene tilgjengelige i alle utgaver av Visual Studio, fra Community til Enterprise, uten tillegg i prisen. For å ta i bruk Xamarin i eksisterende Visual Studio-installasjoner (2013 eller 2015), må man laste ned et installasjonsverktøy fra denne siden. Men Xamarin er også inkludert i Visual Studio 2015 Update 2 når man installerer Visual Studio 2015 fra bunnen av.
Med Xamarin kan man i Visual Studio utvikle apper til både Android, iOS og Windows med samme kodebase basert på C#.
Visual Studio Enterprise-abonnenter får dessuten fri tilgang mer avansert Xamarin-funksjonalitet. Men Xamarin Test Cloud og Xamarin University skal fortsatt tilbys som separate tjenester.
Mac
For OS X-brukere tilbys Xamarin Studio som en gratis Community-utgave som har fått de samme lisensbetingelsene som Visual Studio Community. Med denne kan utviklere lage apper til både Android og iOS, samt OS X-applikasjoner.
Professional- og Enterprise-abonnenter av Visual Studio vil kunne ta i bruk Professional- eller Enterprise-utgavene av Xamarin Studio for Mac som en del av abonnementet.
Åpen kildekode
Det ble i går også klart at Xamarin SDK-et (runtime, biblioteker og kommandolinjeverktøy) skal gjøres til åpen kildekode. Mono Project, som Xamarin-verktøyene bygger på, er nå blitt donert til .NET Foundation, som skal gi ut Mono med MIT-lisens.

