Søkemotormarkedet domineres for tiden av Google, men konkurrentene har på ingen måte gitt opp kampen om å vippe dem ned fra tronen.
De har alle tatt lærdom av hvor viktig det er å være standardvalget for brukerne og dette kommer nå PC-prdusentene til gode i form av en kjærkommen ekstrainntekt.
Tidligere har Google inngått en avtale om å bli PC-prdusenten Dells standardvalg på deres maskiner.
Les også:
- [02.10.2006] Yahoo kjøper plass på HPs maskiner
- [26.05.2006] Google bekrefter avtale med Dell
- [08.02.2006] Alle Dell-PCer kan få Google-pakke
Nå har Yahoo inngått et tilsvarende samarbeid med en noe mindre aktør, Acer. De er verdens fjerde største leverandør av PCer og leverte nesten 10 millioner maskiner i fjor. Alle nye maskiner komme med Yahoo som standard søkemotor for den innebygde nye nettleseren til Microsoft, Internet Explorer 7.
Oppstartssiden som brukeren får når de bruker Internet Explorer 7 for første gang vil også bli satt standard til en side som Acer og Yahoo setter opp i fellesskap. I tillegg vil nettleseren komme med Yahoos toolbar ferdig installert.
Yahoo og Acer har ikke villet gå ut med hvor mye penger det dreier seg om for denne samarbeidsavtalen.