Uspesifiserte kilder sier til både Financial Times og Wall Street Journal at det ventes en kunngjøring i dag om at Yahoo kjøper en eierandel på 35 prosent i den kinesiske e-handelsportalen Alibaba.com for en milliard dollar.
Samtalene mellom Yahoo og Alibaba ble kjent tidligere denne uka. Det ble da understreket at Alibaba hadde mange beilere, og at det slett ikke var sikkert at Yahoo ville lykkes i forsøket på å kjøpe seg opp i den kinesiske portalen.
Les også:
- [07.09.2005] Yahoo hjalp Kina fengsle journalist
- [12.08.2005] Yahoo kjøpte 40 prosent av Alibaba
- [09.08.2005] Yahoo vurderer nok et kjøp i Kina
Ifølge de to finansavisene ser det ut til at Yahoo må overføre sin virksomhet i Kina til Alibaba, som del av avtalen.
I mars 1999 var Yahoo blant de første vestlige internettselskapene som forsøkte å etablere seg i Kina. Yahoo inngikk da et partnerskap med Beijing Founder Electronics. I november 2003 kjøpte Yahoo det kinesiske utviklingsselskapet 3721 Network Software som lager programvare for kinesiskspråklig søk. I januar 2004 inngikk Yahoo et partnerskap med den kinesiske portalen Sina for å starte et auksjonssted. I juni i år kunngjorde Yahoo den kinesiskspråklige søkemotoren Yisou.com. Til tross for alt dette, har Yahoo ikke oppnådd noe solid fotfeste i det kinesiske markedet.
Hovedkonkurrentene er lokale aktører, blant dem Baidu, Kinas største søketjeneste som forrig fredag fikk en pangstart på Nasdaq-børsen. Google har en 4 prosent andel i Baidu. eBay har satt av 100 millioner dollar for å komme inn på det kinesiske markedet, og Microsoft lanserte en kinesiskspråklig utgave av MSN i mars i år.
Alibaba fremmer e-handel mellom bedrifter, spesielt for å gi kinesiske små og mellomstore selskaper en anledning til å handle både seg i mellom, og finne partnere i utlandet med tanke på eksport.