Marginene i PC-bransjen er ikke de feteste, men nå gjør PC-produsentene gode ekstrainntekter på å selge standardoppsett for søkemotorer og hjemmesider, samt for å legge inn ferdig installert programvare på nye maskiner.
Tidliger har blant annet Google betalt milliardbeløp i dollar for å være standardvalget hos Dell og Yahoo har gjort tilsvarende med den noe mindre PC-leverandøren Acer. Hvem som ville inngå avtale med giganten HP var til nå et åpent spørsmål. Det ble tilslutt Yahoo.
Nå har HP og Yahoo inngått en avtale som gjør at Yahoos søk og andre tjenester kommer klare på HP maskiner solgt i USA og i Europa.
Selskapene vil ikke oppgi størrelsen på avtalesummen, men sammenligner man med den tilsvarende avtalen som Dell og Google gjorde, så er det sankk om milliarder av dollar. Kappløpet om å bli eller forbli den mest poplære søketjenesten er knallhard på grunn av alle annonseinntektene som genereres på inntekter fra salg av søkeord.