Formålet med søketjenesten er naturligvis å øke oppmerksomheten rundt Yahoo!s egne underholdningstilbud.
Yahoo! kan skilte med omlag 166 millioner brukere verden over, og er naturligvis en fristende samarbeidspartner for de som ønsker å tilby online-filmer.
Les også disse sakene:
- Tøffe tider i vente for nettkinoer
- 600.000 norske husstander vil ha digital-TV i 2003
- Søkemotoren finner melodien du plystrer
- Fast leter igjennom nesten hele Internett
-
Nå finner du filmen du leter etter på nettet
I en fersk studie fra analysefirmaet Jupiter Research heter det at de som baserer sin virksomhet på online-filmer, har en lang vei å gå før de kan regne med sunn drift. Foreløpig er teknologihindrene for mange og store til at online-filmer vil ta av, mener firmaet (se relatert artikkel over: "Tøffe tider i vente for nettkinoer").
Kanskje kan Yahoo!s nye søketjeneste skape større oppmerksomhet om nisjekanalene på nett, som opplever et sterkt økende press fra annonsører og investorer om å få opp seertallene.
Yahoo! lanserer sin nye tjeneste i dag, skriver Wall Street Journal. I første omgang skal søkekatalogen profilere fem web-underholdningsselskap; AtomFilms (www.atomfilms.com - hadde 478.000 brukere i september); Icebox (www.icebox.com - 297.000 brukere); Ifilm (www.ifilm.com - 411.000 brukere); Hypnotic (www.hypnotic.com); og FilmFilm.com (www.filmfilm.com).
Så langt har Yahoo!s filmsatsing på nettet fokusert på feature-filmer og generell informasjon. Nå skal det settes inn ressurser på i større grad å tilby ren underholdning. Yahoo!s filmkatalog vil la brukerne søke etter korte online-filmer sortert etter regissør, skuespiller(e), tittel, tema og genre (eksempelvis komedier, romantiske filmer og dokumentarer).