Yahoo er giganten innen online reklame, men nå merker de konkurransen og det gir utslag i form av lavere vekst enn tidligere.
Omsetningen steg med 19 prosent og endte på 1,58 milliarder dollar. Til sammenligning var veksten på hele 45 prosent året før.
Yahoos overskudd falt fra 253,8 millioner dollar i fjorårets tredje kvartal, til 158,5 millioner dollar i år. Deler av nedgangen skyldes at selskapet nå må kostnadsføre opsjonene de gir til de ansatte.
Samtidig med resultatpresentasjonen, nedjusterte selskapets toppsjef, Terry Semel, selskapets egne prognoser for resten av året.
Yahoo merker konkurransen fra Google, Myspace og andre aktører i kampen om reklamepengene som annonsørene bruker online. Yahoo selger mye reklame med bilder og ligger bak Google på salget av relevante tekstbaserte annonser. Selskapets system er heller ikke like avansert og de genererer derfor mindre inntekt enn Google på tilsvarende sidevisninger.
For å ta igjen Googles forsprang på dette feltet kjører selskapet et aggressivt utviklingsprosjekt. Når Semel på resultatpresentasjonen sa at dette systemet var i rute, var det nok til å løfte selskapets aksjekurs i etterhandelen.