Yahoo og Microsoft sier de på overtid har forhandlet seg fram til en endelig avtale om hvordan de skal samarbeid innen søk i en felles front mot Google.
Den endelige avtalen fullfører prosessen som ble innledet av intensjonsavtalen undertegnet i slutten av juli i år. Partene hadde opprinnelig satt 27. oktober som frist for å bli enige om en endelig avtaletekst. Da fristen var omme uttalte de at de trengte mer tid på visse detaljer.
Yahoo og Microsoft takker for støtten de har fått fra «nøkkelaktører innen reklamebransjen» og håper avtalen kan settes ut i livet fra tidlig 2010.
Uttalelsen om støtte fra reklamebransjen viser til et brev sendt til USAs justisdepartement av fire annonseselskaper og presidenten i bransjeorganisasjonen American Association of Advertising Agencies. Brevet ber USAs justisdepartement godkjenne avtalen, som de fortsatt gransker med tanke på mulige utfordringer på grunn av konkurranseforholdene innen søkannonsering.
Google har i dag 70 prosent av det amerikanske markedet på dette området, mens Microsoft og Yahoo har grovparten av resten.
Les også:
- [27.07.2010] Yahoo Japan vraker Bing
- [19.02.2010] EU og USA klarerer Microsofts Yahoo-avtale
- [27.11.2009] Nettgiganter tar i bruk «åpen web»-avtale
- [21.10.2009] Yahoo-tall overbeviser ennå ikke
- [25.08.2009] Yahoo skal kjempe mot Bing
- [05.08.2009] Microsoft overtar 400 Yahoo-ansatte
- [03.08.2009] - Folk skjønner ikke Yahoo-avtalen
- [29.07.2009] Microsoft og Yahoo vil endre søkelandskapet