Pernille Milton Andersen, pressekontakt i Yahoo! Danmark, opplyser til digi.no at Danmark ikke er en del av planene når Yahoo! Inc snart kutter ut sine egne auksjoner i Tyskland, Frankrike, Storbritannia, Italia og Spania.
Ifølge News.com vil Yahoo! de neste ukene stoppe nyoppføringer på disse auksjonsstedene og etter hvert fase ut auksjonene helt. I stedet skal Yahoo! Europe bruke bannerannonser og tekstlenker til å promotere konkurrenten eBays tjenester.
Men eBay har ingen lokal tjeneste i Danmark. Dermed er ikke Yahoo! Danmark inkludert i fellesavtalen mellom Yahoo! og eBay i Europa.
- Det går utmerket med auksjonstjenesten hos oss. Vi skal etter hvert finne en løsning hvor vi bestemmer oss for enten å satse mer på nettauksjonen vår eller finne en lokal, dansk partner i en eBay-modell, opplyser Andersen og sier det uansett ikke vil skje noen endring i Danmark i inneværende år.
- Vi fokuserer på områder der vi har best inntjeningsmuligheter. Det gjelder ikke minst innen shopping, sier hun videre og innrømmer at Yahoo! ikke er markedsleder verken på portaldelen eller innen nettauksjoner i Danmark. På det sistnevnte området er QXL ricardo store.
Yahoo! opplyste nylig at de så smått skulle begynne å satse på de andre skandinaviske landene igjen. Men verken Norge eller Sverige har per i dag noen lokale auksjonstjenester.
- Vi har ingen spesifikke planer om å utvide auksjonene våre til Norge og Sverige, sier hun.
News.com opplyser at Yahoo!-auksjonene i USA var veldig store og en reell utfordrer til eBay inntil de innførte en betalingsmodell i begynnelsen av 2001. Da falt brukernes oppføringer med mer enn 80 prosent, og, til tross for en endring i betalingsstrukturen siden den gang, har Yahoo! aldri greid å gjøre et skikkelig comeback.
I forrige måned måtte 40 ansatte forlate selskapet i USA og Canada. Allerede i november i fjor måtte Internett-kongen innrømme at det var tøffe tider innen internettannonsering og sa opp 400 ansatte.
Yahoo!-sjef Terry S. Semel uttalte i 2001at han jobbet hardt for å få en bedre miks på inntektene. I år 2000 kom 90 prosent av Yahoo!-inntektene fra annonser, ved utgangen av 2001 var andelen sunket til 76 prosent av en fallende totalomsetning, med en økende andel blant annet fra auksjoner og shopping.
I forrige måned kom positive meldinger om at Yahoo! hadde greid å få driften tilbake i pluss.
Les saken her: