Den norske nettbutikken yaTack gjør i disse dager et interessant eksperiment sammen med bredbåndsportalen chello broadband.
yaTack har allerede forsøkt å levendegjøre den upersonlige handleopplevelsen ved å putte inn handleveiledere på websidene sine. Nå bringer de betjeningen ut på bredbånd hvor gjengivelsen kan bli mye bedre. Nettaksessen på chellos portal skal være ti ganger kjappere enn på ISDN.
Ifølge chellos markedsdirektør Harald Løbak Sæther spilles det inn videoer med personer i studio på forhånd. Disse skal fungere som veiledere for bredbåndsbrukerne på yaTacks egne sider som vil ligge innpakket i chellos portal.
Denne betjeningen skal guide brukerne med levende lyd og bilde, Sæther hevder at man skal få en tilnærmet handleopplevelse som man får når man kommer inn i en vanlig butikk.
yaTacks auksjon, butikk og reisetjenester blir å finne på chellos bredbåndsportaler ogbBåde chello-abonnenter og yaTack kunder får mulighet til å ta del i shopping-opplevelsene via internettet. Løsningen med yaTack implementeres på chellos portaler både i Norge og Sverige, ifølge en pressemelding.
Alt yaTack-salg som blir generert via chello, kaprer bredbåndsportalen en andel av. Hvor stor prosentandelen vil være, er ukjent.