Det åpnes over én milliard videostrømmer fra Youtube hvert døgn, likevel går nettjenesten i minus.
Youtube innfører nå et nytt annonseprodukt som kanskje kan bøte noe på det sviktende inntektsgrunnlaget.
Løsningen kalles «Call-To-Action Overlay». Som navnet antyder innebærer dette et gjennomsiktig lag som plasseres over nedre del av filmklippet.
Ikke særlig oppsiktsvekkende, all den tid dette har vært prøvd ut før. Men nå blir det for første gang blir mulig å lenke vekk fra Youtube. Det melder TechCrunch.
Dette kan derfor ha et visst potensial for blant annet politikere, merkevarer og veldedige organisasjoner som bruker videonettstedet til markedsføring.
Ifølge teknologibloggen TechCrunch skal det nye annonseformatet lanseres i løpet av dagen.
Google betalte i sin tid 1,65 milliarder dollar for Youtube, men tjenesten har aldri maktet å tjene penger. Enorm lagringskapasitet og båndbredde går med til å levere filmklippene, samtidig veier ikke annonseinntektene opp.
Selskapet sitter dermed med et pengesluk mellom hendene, og er tvunget til å lete etter en forretningsmodell som mange frykter ikke finnes.
Les også:
- [09.06.2009] YouTube passerer 1 milliard pr. døgn