Spencer Wang, analytiker i Credit Suisse, skriver i et notat at det populære sosiale videonettstedet Youtube ligger an til å gå med et tap på 470 millioner dollar i år, eller godt over 3 milliarder kroner.
Årsaken er rett og slett at eieren, Google, ikke greier å selge nok annonser. I dag er det ifølge Wang annonser på bare 3 prosent av Youtube-sidene med et kommersielt potensial. Han mener Google må standardisere annonseformatene på Youtube, og samtidig være mer overbevisende i sin argumentasjon for at det er hensiktsmessig å annonsere i denne kanalen.
Wang anslår at Youtube vil øke omsetningen sin med 20 prosent i forhold til i fjor, til 240 millioner dollar. Han tror de samlede utgiftene beløper seg til 710 millioner dollar.


Youtubes største utgiftspost er bredbåndleie på 360 millioner dollar, mens de må ut med 253 millioner dollar i royalty til opphavsrettshavere, ifølge Wang.
Blant mediene som refererer dette notatet, skriver Bloomberg News at Google ikke har villet kommentere analysen til Wang.
Les også:
- [25.03.2009] Hele Youtube blokkert i Kina
- [24.03.2009] Bruker opphavsrett mot Youtube-ungdom