Google kjøpte nylig videonettstedet Youtube for svimlende 1,65 milliarder dollar.
Les også:
- [10.10.2006] Google betalte 170 millioner per ansatt
Nå viser det seg at før søkegiganten gjennomførte det kjøpet, så hadde Youtube inngått en avtale med norske Fast, Search and Transfer. Det skriver søkeeksperten John Batelle på sin blogg.
I en børsmelding datert 2. august i år skriver Fast:
FAST signs contract with YouTube, Inc
Fast Search & Transfer ASA (FAST) today announced that YouTube, Inc. signed an agreement to deploy FAST for Site Search, based on the FAST Enterprise Search Platform (FAST ESP) to power the search for YouTube.com.
Founded in February 2005, YouTube is a consumer media company for people to watch and share original videos worldwide through a Web experience. YouTube allows people to easily upload and share video clips across the Internet through websites, blogs, and e-mail. The company currently delivers more than 100 million video views every day with 65,000 new videos uploaded daily. YouTube has quickly become the leading destination on the Internet for video entertainment.
For additional information visit www.youtube.com
Youtube fokuserte tydeligvis på å få skalert opp sin tjeneste på så kort tid som mulig. Ifølge kilder som Batelle har snakket med var ikke det norske søkemotorselskapets teknologi implementert da Google kjøpte Youtube.
Så spørs det da om Youtube vil fortsette med Fasts teknologi. Det vil de sannsynligvis ikke.
Fast var lenge en utfordrer til Google med sin Alltheweb.com-søketjeneste, men den solgte de seg senere ut av for å fokusere på lisenssalg av søkemotorteknologien som et helt vanlig programvareselskap.