Livestrømming av videoinnhold, gjerne spill, er blitt stort den siste tiden, spesielt når man ser på den massive veksten til strømmetjenesten Twitch.
Twitch, som blant annet er integrert i spillkonsoller, utgjør nå en betydelig andel av verdens internett-trafikk, og selskapet ble i fjor sommer kjøpt av giganten Amazon.
Les også: Amazon kjøper dataspilltjeneste.
En relevant del av historien er at YouTube også har vært interessert i å kjøpe Twitch, visstnok for en milliard dollar. Prisen Amazon måtte betale endte opp på litt under det.
Jobber med egen løsning
YouTube ønsker visstnok ikke å gå glipp av spillstrømming-markedet, og ønsker derfor nå å utvikle sin egen tjeneste som skal fokusere på nettopp dette, skriver nettstedet Daily Dot.
Produktet er ikke offisielt bekreftet, men The Daily Dot skriver at YouTube skal ha hentet inn opptil 50 strømme-eksperter som skal være med å bygge den nye løsningen, som skal fokusere på det innbringende markedet for spill og e-sport.
Les også: Twitch er hacket.
YouTube har tidligere hatt begrensede forsøk med livestrømming, det er blitt sendt noen sportsbegivenheter og arrangementer, men det har vært enkeltvisse hendelser som ikke har hatt en helhetlig fokus. Dette skal tydeligvis endre seg nå, med et nytt utseende og ny branding.
Siden spill og livestrømming er tett knyttet sammen, vil YouTube etter sigende avsløre prosjektet under E3-messen i juni i år.
Interessant nok har Twitch begynt å omfatte musikk i stadig større grad i det siste, med musikk-kanaler som viser konserter og samarbeid med visse artister.