Rupert Murdoch var lansert som interessent. Det samme var konkurrenten International Data Group (IDG). Men til slutt var det en veteran i amerikansk magasin-industri, James D. Dunning Jr., og et investeringsselskap fra Chicago som dro avgårde med det største agnet.
780 millioner dollar (dvs. 6,27 milliarder norske kroner) kostet det Willis Stein & Partners å kjøpe opp Ziff-Davis Publishing, det største datterselskapet til Ziff-Davis Inc, ifølge en pressemelding fra Ziff-Davis. Betalingen skjer i kontanter.
Dunning har tidligere vært viseadministrerende direktør i Ziff Communications (1984-86) og har de siste årene samarbeidet med Willis Stein blant annet om investering i Petersen, en annen ledende publisist i den amerikanske medieverden.
Nå får de muligheten til å drive et selskap som skryter av å publisere de fleste titlene innen IT og Internett i USA og totalt den sjette største av alle magasinutgiverne på det amerikanske markedet. Over 80 titler publiseres med PC Magazine og PC Week som de mest kjente. Eierandelen i Red Herring og Computer Shopper magazine er ikke med i handelen.
Morselskapet, Ziff-Davis Inc. , har kvittet seg med flere enheter den siste tiden. Blant annet ble ZDTV kjøpt av Microsoft-gründer Paul Allen, mens utdannelsesenheten og markedsundersøkelsesbiten også er borte.
Selskapets største eier, Softbank Corp. (70 prosent) i Tokyo, er den som har satt i gang den større restruktureringen av selskapet, skriver Wall Street Journal. De har leid inn Morgan Stanley Dean Witter & Co til å se på strategiske alternativer.
Softbank eier også 81,5 prosent i internettdelen ZDNet, og det er uklart hva som skjer med denne virksomheten, som i likhet med printvirksomheten, er notert på New York-børsen. ZDNet vil ha muligheten til å bruke det redaksjonelle stoffet i fem år fremover gjennom en lisensavtale med Ziff-Davis Publishing. I retur får publishing-virksomheten royalties for bruken.
Wall Street Journal mener dette muligens er starten på en trend blant medieselskaper der overlappende innholdsvirksomhet selges unna. I dette tilfellet er det altså den tradisjonelle publiseringsvirksomheten på papir som må gå.