Helge T. Zimmer ledet den norske avdelingen til Boxman, den svenske musikkforretningen på nett, som tidligere i høst måtte kaste inn håndkleet.
Han uttalte den gang at eierne var for kortsiktige og ikke hadde tålmodighet med handelskonseptet som gikk ut på å selge multimediaprodukter, og da spesielt CDer, via nettet.
Nå entrer han bokbransjen, nærmere bestemt Bol.com Norge. BOL er eid av det største medieselskapet i Europa, Bertelsmann og dermed er Zimmer i sin nye stilling sikret langsiktige eiere med et solid kapitalgrunnlag.
- Vi er to stykker fra Boxman som starter i BOL.com. Den ene er tidligere produktsjef Terje Bjerke, den andre er meg selv, opplyser Zimmer til digitoday.no. Bjerke har ti års erfaring fra musikkbransjen og blir produktsjef for musikk. I tillegg fortsetter markedssjef Stina Hammarberg som markedssjef.
Zimmer mener at netthandelserfaringen som han har bygget seg opp siden 1996, da han jobbet i SOL, har gitt ham et godt grunnlag for også å jobbe med boksalg.
I tillegg annonserte BOL.com nylig at de setter igang CD-salg på nett.
- Men hvorfor tror du dette kommer til å gå bedre enn Boxman som ble lagt ned?
- For det første gikk Boxman bra i Norge. Det var eierne som ikke var tålmodige nok. Jeg har stor tro på at dette skal gå bra med den eierstrukturen som er i BOL i dag. Det tar tid å bygge et skikkelig europeisk brand, mener Zimmer.
Han innrømmer at de er i en utfordrerposisjon i Norge, både på bok- og musikksiden. Mens BOL i Sverige, gjennom den tidligere merkevaren Bokus, har inntatt en førsteplass innen boksalg over nett, må BOL ta til takke med et nummer i rekken i Norge.
Bokkilden.no og Haugen Bok er blant de største aktørene på nettet i Norge
På musikksiden er det imidlertid ganske tomt etter at Boxman klappet sammen. Her håper BOL å innta en førsteplass rimelig kjapt, noe også Zimmer er svært innstilt på å greie.