Meta tilbyr å redusere prisen for å slippe persontilpasset markedsføring
Meta tilbyr å nesten halvere prisen for å slippe sporing og tilrettelagte annonser på Facebook og Instagram, i det de mener er et forsøk på å komme kritikerne i møte, melder Reuters.
Valget, som har fått tilnavnet «Pay or okay», står mellom fortsatt persontilpasset markedsføring, eller betale for å slippe dette. Prisen var tidligere 9,99 Euro i måneden per konto, mens Meta nå har tilbudt seg å redusere den til 5,99 Euro, pluss fire Euro per konto for eventuelle ekstra kontoer.
Metas advokat Tim Lamb uttalte nylig i en høring i EU-kommisjonen at Meta har ønsket å fremskynde denne prosessen en stund, fordi de trenger å komme til en stabil tilstand. De mener de har strukket seg langt.
– Det er den desidert laveste enden av utvalget som enhver fornuftig person bør betale for tjenester av denne kvaliteten, og jeg tror det er et seriøst tilbud, sa han.
Det norske Forbrukerrådet har sammen med 18 andre europeiske forbrukerorganisasjoner klaget inn Meta for å tvinge brukerne til det de mener er et urimelig valg.
– Dette endrer ikke det faktum at Meta fremstiller personvern som noe vi må betale for. Personvern er en grunnleggende rettighet, ikke noe vi skal måtte betale for, sier fagdirektør Finn Lützow-Holm Myrstad i Forbrukerrådet til Digi.
– Informasjonen fra Meta er fortsatt uklar, misvisende og gir forbrukerne en falsk følelse av kontroll over sitt eget personvernet. Vi mener Meta bryter både med markedsførings- og personvernlovgivningen.