Rettslig kamp om salg av lokasjonsdata i USA
Verizon og AT&T har gått til retten for å utfordre Federal Communications Commission (FCC) sin myndighet til å bøtelegge dem for salg av brukernes lokasjonsdata. Dette skjer etter at FCC tidligere i år ilagt de største mobiloperatørene i USA bøter på totalt 196 millioner dollar. Verizon og AT&T mener at FCC har overskredet sin autoritet ved å tolke eksisterende lover på en måte som de hevder er feilaktig.
Verizon argumenterer i en rettslig uttalelse levert 4. november for at FCC har gjort «flere og betydelige feil» i sin håndhevelse av datavernlover. AT&T, som også har levert sitt tilsvar i retten, påpeker at FCC ikke kan påtvinge bøter basert på deres tolkning av lokasjonsdata som sensitiv informasjon, da disse dataene ifølge selskapene ikke er beskyttet på samme måte under dagens lover. Videre krever Verizon og AT&T at saken prøves for en jury, noe de hevder de har rett til.
FCCs bøtelegging av Verizon, AT&T og T-Mobile (som også har saksøkt, men ennå ikke levert sine argumenter) bygger på en bekymring for personvern og bruken av sanntids lokasjonsdata. Dette er data som ifølge FCC har blitt delt med tredjeparts selskaper uten tilstrekkelig samtykke fra brukerne. Mobiloperatørene bestrider denne tolkningen og mener at FCC går utover sitt mandat ved å innføre nye retningslinjer uten en klar hjemmel i loven.
FCC på sin side har tidligere uttrykt at slike tiltak er nødvendige for å beskytte forbrukernes rett til privatliv i en tid der data kan misbrukes. Nå gjenstår det å se om domstolen vil støtte FCCs forsøk på å styrke personvernlovgivningen gjennom bøter og sanksjoner mot landets største telekommunikasjonsselskaper.
Kilde: Ars Technica