Halvparten av nordmenn stoler mindre på KI-nyheter
Halvparten av oss stoler mindre på nyhetsinnhold laget ved hjelp av kunstig intelligens (KI), viser en undersøkelse fra Mediebedriftenes Landsforening.
46 prosent av alle nordmenn stoler mindre på denne type innhold, selv om det er kvalitetssikret av journalister, viser undersøkelsen fra Mediebedriftenes Landsforening (MBL).
– Det betyr at vi må bli enda flinkere til å kommunisere hva vi gjør og hva vi ikke gjør, sier MBLs administrerende direktør Randi S. Øgrey til Kampanje.
Stadig flere redaksjoner bruker KI i daglig nyhetsproduksjon, blant annet for å lage korte oppsummeringer av lange nyhetssaker eller for å lage chattetjenester som kan snakke med brukerne.
Like mange i undersøkelsen, 46 prosent, sier at de stoler like mye eller like lite på nyhetsinnhold som før. 3 prosent sier de stoler mer på innhold som lages ved hjelp av KI.
Undersøkelsen viser også at 55 prosent har sett nyheter i norske medier som helt eller delvis er laget med KI, og 11 prosent sier de har brukt chatteroboter for å holde seg oppdatert på nyhetsbildet.
Meta fjernet over 2 millioner svindel-kontoer
Meta har siden begynnelsen av året fjernet over 2 millioner kontoer fra sine plattformer som var involvert i såkalte «pig butchering»-svindler og andre bedragerier, skriver Bleeping Computer.
De fleste av disse kontoene stammer fra Myanmar, Laos, De forente arabiske emirater, Filippinene og Kambodsja, hvor det er kjent at «svindelslave»-operasjoner finner sted. Disse kriminelle nettverkene lokker ofte intetanende jobbsøkere med for gode til å være sanne jobbtilbud på lokale jobbportaler, forum og rekrutteringsplattformer, for deretter å tvinge dem til å arbeide som nettbaserte svindlere under trussel om fysisk vold.
Den primære typen svindel som utføres av disse kontoene er «pig butchering», en spesielt skadelig finansiell investeringssvindel som baserer seg på langvarig manipulasjon og avansert bedrag.
Meta har ikke bare fjernet disse kontoene fra sitt økosystem, men har også samarbeidet med rettshåndhevende myndigheter i de aktuelle landene for å dele informasjon og forstyrre svindeloperasjonene ved deres kjerne.
Falsk Lubna Jaffery-konto på Blue Sky meldte om Liv Ullmanns død
Kultur- og likestillingsdepartementet bekrefter overfor Digi.no at kontoen som for omtrent en time siden meldte om at Liv Ullmann døde i dag i USA, er falsk.
De bekrefter også at samme melding fra noen som utgir seg for å være Norsk Filminstitutt på X heller ikke er ekte.
«Jeg mottar forferdelige nyheter. Liv Ullmann er død. Linn Ullmann bekrefter nyheten. Jeg er veldig trist.» lød meldingen fra en konto som ble etablert for tre dager siden og dengang uttrykte «Jeg er glad for å være på Bluesky. Dette er min offisielle konto.»
Dette er alt som er postet på Blue Sky-kontoen som nå er avslørt som falsk.
Microsoft ber Trump intensivere innsatsen mot russiske cyberangrep
Microsofts president Brad Smith oppfordrer tidligere president Donald Trump til å ta sterkere grep mot statssponsede cyberangrep, spesielt fra Russland. I et intervju med Financial Times fremhevet Smith at cybersikkerhet må bli en prioritet i internasjonale relasjoner, og at signaler om at slike angrep er uakseptable må forsterkes.
Smith advarte mot en økning i løsepengeangrep og samarbeid mellom kriminelle og statssponsede grupper. Samtidig innrømmer Microsoft svakheter i egen sikkerhetskultur, etter kritikk fra amerikanske myndigheter for feil som tillot kinesiske hackere å få tilgang til sensitive e-poster. Selskapet lover forbedringer, blant annet ved å knytte ansattes lønn til sikkerhetsmål.
Smith oppfordret også USA til å fremskynde eksport av digital teknologi til Afrika og Midtøsten, selv med frykt for lekkasje til Kina under Biden-administrasjonens eksportkontroller.
Kilde: Ars Technica
Problemer med Microsoft Outlook, Exchange og Teams-kalender
Mandag morgen opplevde Microsofts tjenester Outlook, Exchange og Teams-kalender omfattende driftsproblemer. Brukere over hele verden rapporterte vanskeligheter med å få tilgang til e-post og kalenderfunksjoner.
Problemet startet tidlig på dagen og påvirket både individuelle brukere og bedrifter. Driftsstansen har forårsaket betydelige utfordringer, spesielt for kontorarbeidere som er avhengige av Microsofts tjenester for kommunikasjon og planlegging.
Microsoft har foreløpig ikke uttalt seg om årsaken til driftsproblemene eller når de forventer at systemene vil være tilbake i normal drift. Brukere blir oppfordret til å følge med på oppdateringer direkte fra selskapet.
Kilde: Euronews
Telia advarer mot svindel under Black Friday
Ukene frem mot jul er høysesong for svindel, og Telia advarer mot falske SMS’er og falske nettbutikker. Selskapet så et voldsomt oppsving av svindelforsøk samme periode i fjor.
– Det er flere tegn som kan tyde på at nettbutikken er falsk, som for eksempel mistenkelige nettadresser, dårlig design og dårlig språk, manglende kontaktinformasjon og ukjente betalingsmetoder, forklarer Øivind Kristiansen, svindelekspert i Telia.
Telia gjør det nå enklere for kundene å melde fra om svindelforsøk.
– I tillegg til de innebygde funksjonene som allerede finnes på Iphone og Android har vi opprettet et eget nummer kunder kan bruke til å videresende tvilsomme meldinger direkte til vår svindelavdeling hvor vi behandler dem, forteller Kristiansen.
Svindel-SMS’er videresendes til nummer 7726. Det er gratis å gjøre dette.
Ny rekord: 800 Gbit/s på undersjøisk kabel
Nokia melder at de har oppnådd 800 gigabit per sekund overføringshastighet over en avstand på 330 kilometer i Ionian-nettverket til Islalink. Denne fiberen knytter sammen Italia og Hellas.
Partene kaller det en milepæl for Nokia at de har klart denne avstanden uten repeatere (forsterkere) mellom Crotone i Italia og Preveza i Hellas. I testen er Nokias sjette generasjon Photonic Service Engine (PSE-6s) brukt. Den skal også redusere 60 prosent lavere kraftforbruk per bit.
Journalsystem hos flere sykehus i Helse sør-øst var nede på nytt
Journalsystemet DIPS Arena, som brukes av flere sykehus i Helse sør-øst, var nede en periode på sønsdag.
– Jeg kan bekrefte at DIPS Arena for øyeblikket er utilgjengelig, sa Cindy Empaynado, kommunikasjonssjef i Sykehuspartner til VG rundt klokken 12.
Oslo universitetssykehus, Vestre Viken, Betanien, Sørlandet, Vestfold og Telemark var rammet.
Ikke alle sykehus bruker det aktuelle systemet, ifølge Empaynado.
Ifølge VG var systemet i normal drift igjen klokken 12.37.
Flere land deltar i overvåking av kinesisk skip i Østersjøen
Svensk og tysk kystvakt har sluttet seg til den danske i overvåkingen av et kinesisk skip som mistenkes for å kunne være involvert i kabelbruddene i Østersjøen.
To undersjøiske telekommunikasjonskabler i Østersjøen ble meldt brutt mandag denne uken. Trafikkdata viser at det kinesiske skipet Yi Peng 3 seilte nær begge kablene da de ble ødelagt.
– Vi kommer til å følge det kinesiske skipet, det er det eneste jeg vil si, sier Linnea Kappel, kommunikasjonssjef ved den svenske kystvakten, til avisen Expressen.
Svensk og finsk politi har innledet etterforskning av kabelbruddene. Men den svenske statsadvokaten Henrik Söderman, som leder etterforskningen, vil ikke kommentere hvorfor flere land nå deltar i overvåkingen.
Kinesiske myndigheter sier de ikke kjenner til at skadene på kablene kan være knyttet til skipet.
Den ene kabelen, som går mellom Finland og Tyskland, ble brutt i Sveriges økonomiske sone, sør for Öland. Den andre kabelen går mellom Sverige og Litauen.
Nkom advarer før black week: – Vær ekstra på vakt
Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) advarer mot svindel under kjøpefesten black week. I, 4 millioner nordmenn skal handle de nærmeste dagene.
«Black friday», «cyber monday» og «black week» er blant tilbudsfenomenene som snart skyller over landet. Det konseptene har til felles, er at de kan utnyttes av svindlere, advarer Nasjonal kommunikasjonsmyndighet.
– Det er all grunn til å være ekstra på vakt nå, sier seniorrådgiver Johannes Vallesverd i Nkom.
Ni av ti nordmenn har blitt utsatt for svindelforsøk i løpet av det siste året, viser en undersøkelse som Nkom presenterte i oktober. Svindelforsøkene blir stadig smartere, og myndigheter, bedrifter og teleaktører skjerpe innsatsen for å stanse dem, heter det.
– Bruker spoofing, forfalskning og svindel-lenker
Agnet som svindlerne bruker for å lokke til seg ofre, blir dessuten stadig vanskeligere å oppdage, og det er lett å bli revet med i tilbudsbølgen eller bite på svindel, sier Vallestad.
– Svindlerne kobler seg gjerne på sinnsstemninger og pågående dagligdagse aktiviteter til potensielle ofre. Ved hjelp av digitale verktøy som spoofing, forfalskning og svindel-lenker, og gjerne med et budskap om at noe haster, klarer de å få oss i saksa.
Og for kriminelle er det et hav av mulige ofre i den siste uken i november. En av tre nordmenn oppgir at de har planer om å handle under tilbudsuken, ifølge en black week-undersøkelse gjennomført av Prisjakt.
Triksene mot svindel
Nkom advarer mot lenker som man får på tekstmeldinger og epost, spesielt dersom man handler mye i en periode. Da får mange lenker knyttet til levering og betaling, og man kan risikere å bli mindre kritisk til hva man trykker på, ifølge Vallesverd.
Andre råd de kommer med er:
* Undersøk om avsenderadresse i tekstmeldinger ser riktig ut, og sjekk om de som framstår korrekte, kan være manipulert.
* Vær oppmerksom på alle lenker, spesielt dem med skrivefeil.
* Dersom du venter pakkelevering, bruk leverandørappen eller selskapets nettsider for pakkeinformasjon.
* Oppgi aldri bankkontoinformasjon eller BankID dersom noen spør om dette over telefon.
* Vær kritisk dersom noen ber deg overføre beløp til flere ulike kontoer eller til utenlandske kontoer.
* Vær kritisk dersom noen tar kontakt i sosiale medier med ønsker om store beløp, selv om det er fra personer du kjenner. Sjekk med venner og kjente om dette faktisk stemmer.
Seniorrådgiveren i Nkom nevner også et generelt råd: Dersom et tilbud synes for godt til å være sant, er det som oftest det.
Kartverket flytter kartløsning fra «Hvor?»-appen til «UT»
Funksjonaliteten i Kartverkets app «Hvor?» skal overtas av Den Norske Turistforening og blir tatt med i videreutviklingen av DNTs turplanlegger-app «UT».
Endringer innebærer at Kartverket kan frigjøre ressurser til å holde liv i samfunnskritiske nasjonale fellesløsninger. Hvor?-appen fjernes fra App Store og Google Play fra årsskifet.
– Vår hovedoppgave er å sørge for at kart og eiendomsinformasjon kommer til nytte i samfunnet. Da er det viktig at vi gjør det lett for andre å bruke våre data til å utvikle produkter som kan konkurrere i et internasjonalt marked. Gjennom samarbeidet med DNT viser vi hvordan samarbeid om deling av geografiske data kan gjøres, sier direktør Knut Bjørgaas i Kartverkets landdivisjon i en pressemelding.